Hvordan monterer man en stjerthage?

Hej.
Jeg skal have sat stjerthager på min vinduesramme - og skal jo bore for. Men en stjerthage starter fint rundt og ender nærmest firkantet det sidste stykke. Så er der en, der ved, hvordan man borer for til sådan en, og hvad man i det hele taget gør, så den kommer til at sidde ordenligt, fast og pænt?
Mvh. Dorte
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du borer et hul der er 1-2 mm mindre end diameteren på det bredeste sted.
Hele ideen er jo at du banker den ind som et søm, og at den bider kraftigt på det sidste stykke der er firkantet i det runde hul.
Og så skal den selvfølgelig have en skrue i det dertil indrettede øje bagefter  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej igen... Jeg synes nu, at det lyder mærkeligt, hvis man skal vælge et bor, der er 1-2 mm mindre end det bredeste sted. Betyder det det stykke helt henne ved vinduestappen? Det betyder jo, at 70 % af spidsen slet ikke sidder fast? Jeg vil umiddelbart helst bruge et bor, der er 1-2 mm mindre end før det sted, hvor der kommer det en kant ned. Men hvad gør man så med resten... Banker man det bare i? Og bliver det ikke grimt?
Du kunne jo lave et par prøver i et stykke træ. Og læg et stykke imellem når den skal slås i. Eller en nylonhammer.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Bor for med et bor som har samme diameter som det smalleste sted (spidsen) på beslaget. Bank beslaget ind til det firkantede på billedet. Bank et søm eller skru en skrue i det nederste hul. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis