Maling af Træhus

det bliver nok en lidt længere besked det her.. håber jeg kan gøre mig forståelig.

Vi købte for 1 år siden et træhus fra 2007 et Svensk træhus, Velholdt, og malet i 2017.. det begynder i malingen at se lidt slidt ud, så vi tænker.. FINT vi skal male.

Jeg laver en sprit test, og det ser ikke ud til at huset er vandbaseret, så jeg maler vinduer sidste år, i Gori 88 Ral9010 og i år er det så resten af det store hus.

jeg laver en farve prøve i ral 7016 på vores redskabs skur, og det fremgår EKSTREMT blankt, og bliver så lidt nervøs, så jeg graver alt jeg kan finde igennem, og finder en halvtom bøtte WOOD TEX 3 fra FLUGGER = vandbaseret.. (pis)...

Nåh huset er så malet vandbaseret i en semi transperant wood tex 3 maling med 4 års levetid, forklarer også fint de udfordringer jeg har..

1 spørgsmål : der jeg desværre har malet Terpentin oven på Vandbaseret, har jeg et kæmpe problem der, eller kan jeg bare give det en gang vandbaseret ovenpå?

og hvilken maling tager jeg nu.. jeg har jo en væg på et skur med en meget dækkende GORI 88 7016, så jeg har vel låst mig til at køre fuldt dækkende maling ?

Flugger snakker om jeg bare skal fortsætte i Woodtex 3, og jeg IKKE må gå i andre maling typer... men vil gerne have "lidt" længere holdbarhed, det er 215m2 + 48m2 i op til 6 metershøjde.

Maling-halvpris.dk ville have mig over på en Raltex (som de så selv laver fandt jeg ud af)

eller skal man gå Gori 606?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Duskal ihvertfald af med den oliemaling. Du har puttet huset ind i en plastikpose. Kig på vandbaseret Pinotex Superdec. Det holder i hvertfald 10 år. Men væk med olien. 

 

men 88 som er tepentin baseret er vel reelt ikke en "plastpose" da det er en maling der trækker ind i træet..

og hvordan kommer jeg lige af med den maling? for huset er jo "semiråt" træværk.. så hvis jeg sliber på dette, så skal jeg jo næsten have slebet helt ned til træ, før jeg er af med malingen, og så står jeg med en "glat" overflade?

og konceptet er vel at man sagtens kan male ovenpå en terpentin baseret maling, som efter alt skulle stadig være den mest holdbar maling..

så har jeg "lukket" overfladen ved at gå Vand - Terpentin hvis jeg går vand igen?

undskyld jeg spørger.

Så jeg søger egentligt en løsning på hvad jeg gør nu... letsliber jeg overfladen, så jeg åbner lidt for træet, eller skal ALT Maling af der hvor der er GORI 88 (terpentin) oven på woodtex3 (Vand)

og kan jeg så male det hele i en Akryl/Akryd - Olie basis maling ala 606 Gori (99 eller hvad den nu hedder) eller ligende fra andet mærke? det er vel det man kalder vandbasis? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også