Konstant strøm i lampeudtag

Hej
min hustru og jeg har for kort tid siden købt hus.

Da jeg gerne vil have philips hue i huset vil det give mest mening med konstant strøm i mine lampeudtag.

Alle lampeudtagene er sat op med kiprelæer der tændes med “trykknap” afbrydere. Jeg er klar over det ikke er noget jeg selv skal rode mig ud i, men have en autoriseret til og se på. Jeg vil blot høre om det ikke er muligt at få konststant strøm i udtagene så jeg kan sløjfe trykknapperne?

På forhånd tak.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal nok komme mere kyndige på banen 🙂

Men mit bud er, at du i dine lampeudtag har både den afbrydelige fase, som kan afbrydes via din afbryder, på væggen, men at du også har en, fast fase (Den hedder vist ofte m2/L)
Det afhænger af den klemme du tilslutter din lampe i, i udtaget..

Vedr. Fjernelse af afbryder.. så ved jeg ikke, om det er lovligt.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Prøv at undersøge om der ikke er en fast fase i lampestedet. Den er oftest benævnt M2/L. Dine tryk til kiprelæerne kan være mellem 8 og 24V. Hvorfor ikke bare lade den blive siddende, hvis du skulle ændre mening med at kunne tænde og slukke lyset.

fase
lyhne1 skrev den 28-05-2020 19:49:36

Der skal nok komme mere kyndige på banen 🙂

Men mit bud er, at du i dine lampeudtag har både den afbrydelige fase, som kan afbrydes via din afbryder, på væggen, men at du også har en, fast fase (Den hedder vist ofte m2/L)
Det afhænger af den klemme du tilslutter din lampe i, i udtaget..

Vedr. Fjernelse af afbryder.. så ved jeg ikke, om det er lovligt.

 I lampeudtaget er der kun fasen der komme fra relæet. 

Mht. Afbryderen er det jo blot en svagstrøms trykknap der sender signal til kiprelæet om og tænde/slukke.
 I lampeudtaget er der kun fasen der komme fra relæet.
Har du haft lampeudtaget løsnet og set fra bagsiden?

fase
S. Fabrin skrev den 28-05-2020 20:12:44

I lampeudtaget er der kun fasen der komme fra relæet.
Har du haft lampeudtaget løsnet og set fra bagsiden?

 Ja har skruet det fri og konstateret der kun er den ene ledning

Annonce
Den helt nemme og lavpraktiske. Du tager dæksel af ved kiprelæer. Lad en anden trykke på kontakt medens du kigger hvilken kiprelæ det drejer sig om. Når den står tændt afmonterer du styreledning. Det er sikkert en meget tynd ledning. Nu vil kiprelæ blive stående i tændt stilling.
Den bruger ikke strøm selv om den står i tændt position.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-05-2020 20:18:44

Den helt nemme og lavpraktiske. Du tager dæksel af ved kiprelæer. Lad en anden trykke på kontakt medens du kigger hvilken kiprelæ det drejer sig om. Når den står tændt afmonterer du styreledning. Det er sikkert en meget tynd ledning. Nu vil kiprelæ blive stående i tændt stilling.
Den bruger ikke strøm selv om den står i tændt position.

 Det var også det jeg tænkte kunne lade sig gøre i teorien. Så kan jeg også til en hver tid tilslutte kontakterne igen.


Men skulle strømmen gå vil kiprelæet så forblive tændt når man atter tænder for hovederelæet?
Ja kiprelæ skifter helt mekanisk, så der er ikke noget strøm der holder den på plads.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-05-2020 20:25:37

Ja kiprelæ skifter helt mekanisk, så der er ikke noget strøm der holder den på plads.

 Super. Tak for svarene 🙂

Du kunne også flytte tændledningen over i klemmen med fase. Så er du fri for at frakoble styreledningen og dermed ikke kunne huske, hvor den hører til.   

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis