Fylde vand på (jord)varmeanlæg (Vaillant-GeoTherm Plus)

Hej, er der en der kan vejlede mig i hvordan jeg fylder vand på mit (jord)varmeanlæg (Vaillant, GeoTherm Plus, 2008)?

Varmepumpen har nemlig koblet fra automatisk da trykket er kommet ned på 0,5 bar.

Vi har aldrig rodet med det selv, og Vaillant som vi har serviceaftale siger at vi selv skal gøre dette og at der bør være en hane og at vi skal sørge for at det ikke kommer over 2.0 bar.

Brugervejledningen var ikke til nogen hjælp (https://www.vaillant.dk/local-media/dokumente/manuals-everyone-access/0020045203-02-52325.pdf)

bh Erik

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak Larsen.. Jeg drejede på den (kuglehanen) samtidigt med kærven med den røde ring (i den anden ende af stålflet-slangen), og det var løsningen :)

Jeg har måske det samme problem.
Jeg har overtaget hus for ikke så længe siden og her er også jordvarme. Jeg har netop opdaget, at denne vandbeholder ser ud til at være gået under minimum.
Er der nogen herinde der kan se hvordan jeg får fyldt den og ved hvad den evt. er til?
Jeg kan se at jeg havde glemt billede😀
Annonce
Du har vel en service aftale
Fremhævet uddrag fra nettet
Det årlige serviceeftersyn er desuden lovpligtigt ifølge Arbejdstilsynet, da anlægget indeholder kølemiddel, som kan være til fare for mennesker, hvis det ikke fungerer, som det skal. Et serviceeftersyn på et jordvarmeanlæg består af: Kontrol af brinetryk. Kontrol af brinens frysepunkt.

Det er ekspansionsbeholderen til jordvarmekredsen, jeg ville anbefale dig at ringe efter vvs’eren. Der er en eller anden form for frostvæske i og når der er efterfyldt skal frysepunktet måles.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Hej alle,
Jeg befinder mig i nøjagtig samme situation. Men mit set Up ser lidt anderledes ud. Hvor fylder jeg vand på her?

Nedenstående handler om gulvvarmekredsene.
Hvis det er brine til selve varmepumpen, så er det en opgave for en service mand.

Det ser ud til, at der skal fyldes på på den øverste manifold ude i venstre side.
Du skal bruge en vandslange som passer på tilslutningen og på din vandhane.
Sørg for, at vandslangen er fri for luft ved at lade vandet løbe lidt tid.
Derefter tilslutter du slangen til manifolden og åbner på vandhanen, så slangen er tryksat.
Herefter åbner og regulerer di på den lille ventil, der sidder ved siden af, hvor du tilslutter slangen. 
Det er vigtigt, at du ikke åbner i modsat rækkefølge, da der så vil komme varmt vand ud i slangen. 

Er dine gulvvarmekredse indreguleret? Hvis ikke, så lad mig det vide, så skal jeg komme med en anvisning på, hvordan man gør det. Korrekt indregulering er vigtigt for både VP økonomi og for komforten.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Chr.
Jeg har fået at vide at det er et lukket system, og jeg er ikke særlig drevet i VVS opgaver. Det betyder måske at man kan opfylde vand i det eksisterende kredsløb? Uden at tilføje en slange. Og om man måske bare skal udlufte (og hvor ved jeg ikke)

 Om gulvvarmen er indreguleret kan jeg ikke svare på.
Jeg har tilføjet lidt nærbilleder, som måske kan hjælpe..? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis