Rundsavklinge

Jeg har købt en kap/geringssav med henblik på skæring af fodpaneler. Den medfølgende klinge er ret grov, 36 tænker (dia. 216 mm). Bagsiden flosser derfor lidt, også fordi landet bagved har undskæring til geringssnit osv. Et ekstra (tyndt) baglan ville utvivlsomt hjælpe - der er jo faktisk skruehuller til dette! 😊.
Nå, men har købt et ekstra sæt klinger i xxxx formedelst 100kr., sættet indbefatter 2 klinger med henholdsvis 40 og 60 “vekseltænder” (det står der på pakken). 60 tænder er alt andet “finere” end de standard 36 tænder. Begge beregnet til træ.
Den sidste klinge er med hele 80 tænder, benævnt “trapez-fladtænder”, og skulle efter sigende være beregnet til aluprofiler.
Så vidt jeg kan se er de første to klinger spidse skiftevis til højre/Venstre, mens den sidste er flad “lige over”.

Hvilmen klinge er bedst egnet til at skære fodpaneler? (Det er jo på tværs af træfibrene)! Saven står i KBH., og der går nok en uge før jeg kommer derind med klingerne - hvilket naboerne sikkert sætter pris på 👷🏻‍♂️


Træd ikke på mine ledninger :o)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at du sagtens kan få et pænt resultat med en klinge med 36 tænder.
Det du gør er at lave et land bestående af et brændt/plade som fastgøres foran det land saven er født med, og så skærer igennem denne. Nu har du lavet et "zero-clearing" land, og du kan skære løs.

Men generelt siger man at jo flere tænder, jo finere snit. Men hvis klingen ikke har støtte (for stort "hul" i landet fordi saven skal kunne bevæges til alle sider) så vil der komme splinter.
De 2 klinger med skråtstillede tænder er netop beregnet til at skære igennem træ. og den klinge med "lige" tænder, jo med fordel kan bruges hvis du skal skære en rille feks halvt ned i emnet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej PinkHenrik. Jeg har allerede fundet en strimmel krydsfiner, som skal monteres som ekstra land, for at mindske opdrivningen.
Men det skal fjernes hver gang man skal lægge saven ned for geringssnit, så dertil ville jeg gerne prøve lidt flere tænder.
Jeg begynder nok med 60-tandsklingen (og måske ekstra-landet)! 😀👷🏻‍♂️
Tak for dit in-put!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Helt enig med PinkHenrik :-) Du behøve ikke at skrue det ekstra land fast, du kan bare holde det fast bagved fodpanelet med hånden, hvis det er nemmere for dig.
Njae, det virker vist ikke, perhans.Efter første snit er mit lan jo delt i to, og så er det bedst hvis de hver især er skruet fast fra bagsiden.   

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis