Lugt af sod gennem skorstensvæg

Hej
Vi har fornyligt købt et stort hus, som vi er ved at totalrenovere. Vi har etableret soveværelse i et værelse på 1. salen, hvor skakten til skorstenen findes. Der var tydelig løbesod på væggen inden vi pletforsejlede, fuldspartlede og malede. Nu kan man ikke se løbesoden, men man kan stadig lugte den. Jeg prøvede at male med vandglas, da jeg læste i en tidligere tråd, at det kunne hjælpe, men det gjorde det ikke. Har jeg brugt det forkert, eller er der andet, man kan gøre for at komme lugten til livs?
Vh Sisse
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/91153/s/fjerne-sod-og-roeglugt
En "totalrenovering" mener jeg bør omfatte udskiftning af skorsten.
Hvis den ikke bruges kan skjolder og lugt måske holdes nede på tålelig gene.
Hvis den bruges tror jeg lugten vil blive hængende uanset hvordan der fyres.

Jeg har een gang forsøgt at rede en gammel skorsten, men blev træt af den søde lugt når snuden kom for tæt på vægen.Den røg ud under den senere renovering. 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg skal selv igang med noget tilsvarende. Min plan er at banke/fræse al pudsen ned ind til mursten og så give det en omgang vandex uni + bb75 som er vandsprærrende materialer..
puggie skrev den 10-06-2020 13:01:08

Jeg skal selv igang med noget tilsvarende. Min plan er at banke/fræse al pudsen ned ind til mursten og så give det en omgang vandex uni + bb75 som er vandsprærrende materialer..

 Gjorde du dette? Og hvordan ble eventuelt resultatet?


Jeg har også en skorstein som lukter.
Vi havde samme udfordring. Vi fjernede al murpuds fra kælder til kvist og skrabede fuger ud mellem murstenene. derefter fugerede og pudsede vi skorstenen med almindeligt murpus. Ikke vandglass eller andre avancerede løsninger. 5 år efter fungerer det stadig fint.  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kan prøve at male med en isolerende maiing. Se sigma isotop

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Harald Ellingsen skrev den 28-10-2022 02:27:18

puggie skrev den 10-06-2020 13:01:08

Jeg skal selv igang med noget tilsvarende. Min plan er at banke/fræse al pudsen ned ind til mursten og så give det en omgang vandex uni + bb75 som er vandsprærrende materialer..

 Gjorde du dette? Og hvordan ble eventuelt resultatet?


Jeg har også en skorstein som lukter.

 Ja det virker på den måde. Nu er der gået et par år og der er ingen gennemtrængning. Det er dog en dyr løsning. Mener jeg gav i omegnen af 1500-2000 for mørtlen til ca 2 kvm.

Hvis skorstenen er i brug, skal man starte med at fjerne årsagen til løbesoden, ellers bliver det aldrig godt.
Er skorstenen ikke i brug, og den stadig er åben ud til det fri i toppen, så få den afdækket, så der ikke kan regne ned)
Vi fik løbesod i vores skorsten, selv om den var med isokern, så fik vi monteret en rustfri stål forring.
Jeg monterede den selv, hvilket gik nemt uden problemer, der findes alt nødvendig tilbehør. link


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg skal nævne at den løbesod der var og som der er spærret for nu er fra gammel tid før der er etableret isokern. Brændeovnen bruges flittigt ca 15 kubik pr år.  Men det er med isokern. Men stadig ingen gennemtrængning af den gamle løbesod pga varmen eller noget. Jeg stoler på produktet, man kan også bare lugte nu hvor det ikke er fyringstid at det dufter normalt, dvs ingen sod. Før hen var der en lugt af sod/smøger/surhed
Puggie god info som jeg nu kan bruge da jeg har samme problem.
Kan jeg få dig til at uddybe om hvilken rækkefølge du brugte henholdvis vandex uni og bb75, samt hvor tykke lag? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også