Varmegenvindingsanlæg i ældre hus

Hej alle,

Ifm. gennemgående renovering af min 1. sal, overvejer jeg kraftigt at benytte muligheden for at få monteret et varmegenvindingsanlæg. Der er plads i skunken og når jeg alligevel har gulvet af og skal lægge isolering i etageadskillelsen, vil det være oplagt at trække ventilationsrørene her.

Huset er fra 1933, og jeg er i tvivl om det er tåbeligt at montere sådan et anlæg når man må antage at huset ikke just er helt tæt.

Har i erfaring med varmegenvindingsanlæg i gamle huse, og om det er det værd?

Info om huset
  • Krybekælder under det oprindelige hus med 50mm isolering under ca. halvdelen og 150mm under resten.
  • Hulmursisolering udført for en del år siden
  • Alle vinduer er skiftet til 3-lags energivindue
  • 1. salen forventes isoleret med 220mm loft til kip, og 300mm i skunken (udfordring med loftshøjdekrav i BR18, dette afventer dispensation fra kommunen).
    • Derfor tætnes 1. salen også med dampspærre

Argumenter for
  • Forbedret indeklima
  • Mere jævn temperatur i hele huset. Da det oprindelige hus kun har 3 radiatorer, har de svært ved at opvarme huset jævnt.
  • Slipper for at skulle lufte ud
  • Undgår høj luftfugtighed når 1. salen går fra at være utæt og dårligt isoleret, til at blive godt isoleret og tæt

Argumenter imod
  • Ekstraomkostning på +30.000 selv hvis jeg udføre det meste af arbejdet selv
  • Øget el-regning
  • Ekstra arbejde ifm. renoveringen

Jeg forventer ikke en stor besparelse på varmeregningen, grundet husets alder, men vil være tilfreds hvis besparelsen blot betaler den øgede el-udgift til anlægget.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gør det !!
Du bliver så glad for det.
Monterede selv på vores gamle ejendom fra 1917 i forbindelse med renovering af 1. Sal.
Du for bare et meget bedre indeklima, lavere luftfugtighed mm.
Jeg monterede er genvex premium 1, med varmepumpe og bypass. Det giver mulighed for at at vi kan bruge det til opvarmning i for og eftersæson. Og samtidig til køling hvis det er rigtig varmt om sommeren.
Monterer du et uden varmepumpe, vil jeg anbefale en varmeflade, da indblæsningsluften godt kan være lidt køling når det er rigtig koldt udenfor.

Det hedder sig at anlægget tjener sig selv hjem i dets levetid, hvis man vel og mærke lufter ud som man skal , med 2x5min gennemtræk om dagen (også om vinteren ) så er det gode klima bare bonus 👍

Dejligt at høre der er andre med et ældre hus som har haft glæde af det. Tak for tippet om varmeflade - det har jeg overvejet da jeg alligevel får trukket centralvarmen op til 1. salen ifm. der skal laves gulvvarme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis