Skruer ud af murværk

Hvordan får jeg de her to krabater ud af murværket uden at ødelægge mere af mursten, end jeg allerede har gjort? Gode råd efterspørges.
Overvejer om jeg kan save dem ned og lukke huller med noget fliseklæb eller andet materiale, som ikke udvider/trækker for at undgå stenen revner.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har prøvet og tage fat med en kraftig rørtang forsigtig
Hvis du kan bruge gevindet, så kan du forsøge med at lægge nogle skiver med et større hul end bolten på stykket med gevind og så skrue møtrikken på. Hvis bolten giver sig uden at beskadige murstenen væsentlig er bolten løs og kan formentlig trækkes helt ud med et koben. Hvis du ved om bolten er limet i, kan du varme den op til ca. 250°C, så bliver limen blød, og så er det kobenet igen.

fase
Hvis gevindet kan bruges, så kan du skrue to møtrikker på. Spænd møtrikkerne sammen, og brug en fastnøgle eller svensknøgle til (forhåbentlig) at skrue gevindstykkerne ud.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg tror ikke det er gevind stykker. Jeg synes at kunne ane at bolten er glat på den skaftet inden for gevind. Så kan du ikke få den ud uden at ødelægge stenen. Den eneste mulighed er at banke den ind. Så smadrer du stenen ind imod hulmur og bolten forsvinder i hulmur. Men det efterlader jo det runde hul som du skal have stoppet med et eller andet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er bange for at du har sat. Men jeg er ikke glad for udsigten til at banke den igennem. Det lyder voldsomt og jeg er bange for at der medfører flere afledte skader.
Tror I jeg kunne have held til at skære den tæt på stenen og lukke hullet herefter?
Annonce
Det skulle stå: “Er bange for at du har ret”
Du kan godt skære skruen tæt på stenen. Der er sikkert lidt hul inde i muren bag skruen, så du kan banke resten lidt tilbage og derefter lukke hullet.

fase
Vil senere rust ikke skubbe cementen ud af hullet?

 

Der skulle ikke gerne komme rust, hvis der brugt cement i den blanding, der bruges til at lukke hullet med. Cementen gør at der ikke opstår rust på den del der ikke er galvaniseret. Det var en af grundene til at stålrørene, der blev brugt til elinstallationer, skulle mures ind med cementmørtel. 

fase
Jeg takker for forslagene. Det lykkedes at få dem ud med en rørtang. Ærgerligt at jeg halvvejs ødelagt den ene sten ved at at prøve at bore den ud. Live and learn. Næste gang ved jeg hvad jeg skal gribe til.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis