GROHE badeværelsesspejl - udskiftning af lysstofrør

Jeg har et ældre GROHE badeværelsesspejl, vist nok i Ectos-serien, der nu er udgået. Lysstofrøret,der sidder uden på spejlet, er gået, og jeg skal have det skiftet ud.Hvordan gør man det? Jeg har forsøgt at skubbe selve lysstofrøret ind i holderen i begge ender med henblik på at "vippe det ud"; men det synes jeg ikke er muligt.Kan nogen hjælpe, vil jeg være meget taknemmelig!
På - forhåbentlig - forhånd tak!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag et par arbejdshandsker på og skub lidt kraftigere på røret til den ene eller anden side. Måske sidder fatningen fast. Handskerne skal beskytte hænderne, hvis røret knækker.

fase
Tak for hurtigt svar!
Jeg skal lige være helt sikker: det er lysstofrøret, der skal lirkes ud? Det er ikke holderne i siderne, der skal kunne skubbes?
Jeg har prøvet at skubbe lysstofrøret fra side til side, men det virker vitterlig, som om det sidder ret fast. Måske skal jeg tage lidt hårdere fat, men så er der jo også spørgsmålet om at få et nyt lysstofrør sat ind.

Normalt skal et lysstofrør drejes indtil de to tapper (kontakter) står ud for en rille i fatningen, hvorefter røret kan trækkes ud gennem rillen. Hvis der ikke er en sådan rille i soklerne, så må en af de to sokler kunne løsnes så røret bliver frit.

otbo skrev den 28-05-2020 14:09:31
Jeg skal lige være helt sikker: det er lysstofrøret, der skal lirkes ud? Det er ikke holderne i siderne, der skal kunne skubbes?
Jeg har prøvet at skubbe lysstofrøret fra side til side, men det virker vitterlig, som om det sidder ret fast. Måske skal jeg tage lidt hårdere fat, men så er der jo også spørgsmålet om at få et nyt lysstofrør sat ind.

Jeg kan ikke se om soklen kan bevæge sig eller om den del, lysstofrøret sidder i, kan bevæge sig. Så du bliver nødt til at prøve begge muligheder. Endelig kan du prøve om dækkapperne over soklerne kan tages af ved at f.eks. forskyde dem sidelæns.

fase
Problemet er løst!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis