Klinkehegn og låge - gode råd ønskes

Hej alle

Jeg skal i gang med det første større udeprojekt efter at være blevet husejer - og har derfor et par opklarende spørgsmål som I måske kan være behjælpelige med.

1. Vi skal have lavet et klinkehegn med låge. I alt skal der opsættes 280cm hvoraf 105cm skal være låge. Jeg anvender enkeltklink da det skal stå ind på nuværende klinkbeklædning, så det skal gerne ligne. Det bliver 180cm fra jord til top. Vil 75x75mm stolper være tilstrækkeligt til at smide i jorden? Endvidere forventer jeg at lave lågen af 28x75mm lægter - både for at spare lidt på vægten, men også for at lågen får samme dybde som resten af hegnet således de flugter når lågen er lukket (hængsler sidder på bagside ind mod haven).

2. Vi skal endvidere have lavet en låge i vores indgangsparti for at holde børnene inde. Den skal være omtrent 240cm bred og omkring 80 cm fra jord til top. Jeg regner med at den eneste mulighed for at holde på sådan en bred låge er at smide et hjul i åbningssiden? Det ville måske have været mere holdbart at smide hængelsiden på muren, men konen insisterer på at den skal åbnes ud mod hækken.Jeg har vedhæftet tegning til hvert projekt. Der anvendes trykimprægneret træ til alt.
Jeg har adgang til noget stabilgrus som jeg regner med at smide ned omkring stolper. Det skulle eftersigende lede vandet bedre væk end beton - og så sparer jeg lidt penge og der bliver nemmere at fjerne engang i fremtiden.

Enhver form for input modtages meget gerne! Specielt gerne i forhold til stabiliteten og dimensioner i konstruktion og træ. Jeg vil gerne have det lavet rigtigt (og ordentligt) i første omgang. På forhånd mange tak for hjælpen.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er rigtig mange gode tanker kan jeg læse. Og den høje del med låge kan kun blive godt.
Du kan dele den så det er 2 mindre låger, men så skal der naturligvis forhandles med konen om de må åbnes til hver side. 
Men hvis denne forhandling ikke giver nogen let løsning så må du løse det andet.
Den nederste er jeg ikke sikker på du vil få held med. Det med at have 2 faste hængsler og så et hjul der skal køre er meget vanskelig at få til at virke ude i det fri. Det skal være pinlig vandret hele vejen rundt i den kvartcirkel som låge åbner i, der må ikke ligge grus, legetøj eller sne.
Hjulet væk og så skal du have stolpen ovre ved hækken meget stærkere.
Inde i hækken graver du en flagstangs fod ned i beton eller eg. de koster 6 - 700 kr. beton er 2 m lange og 10 x10 cm Så kan din 75 x75 stolpe skrues på den i de huller der er i flagstang foden.
ELLER Du graver en tykkere stolpe ned mindst 120 cm Så graver du en grøft langs hækken og en langs lågen ca. 0,5 - 0,6 m i dybde. og 1 m i længde. I bunden lægger du en stolpe vandret, og de fastgøres på den lodrette med krydsfiner trekant. Det nede i jorden kan også være tilsvarende jernprofil med på svejset trekant
Jeg vil foreslå at den lodrette stolpe kommer op i 160 - 180 cm højde og at der fra toppen går en wire / kæde ned  til midten af lågen. På toppen kan der være en tap til et øje på wiren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Elmand! mange tak for det gode tanker - specielt i forhold til den brede låge - vi har nu forhandlet og jeg har fået overbevist hende om at en dobbeltlåge er det bedste. Så slipper vi også for hjulet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis