Afretning af ulige spær, til beklædning

Hej alle,

Ifm. renovation af min 1. sal, har jeg fået fritlagt spærrene. Da det er et gammelt hus, er spærrene ikke helt lige ift. hinanden.
Jeg planlægger at lave beklædningen med forskalling monteret horisontalt på spærrene og derpå fibergips, jeg frygter dog at det en forfærdelig omgang bølgegang. Som det kan ses på billedet er der op til 2cm forskel nogle steder.

Hvordan sikret jeg at den endelige beklædning ikke bølger?

Jeg overvejer to løsninger, som dog hver giver deres udfordringer.
  1. Købe de længste stykker forskalling jeg kan få fat på (5,7m), og så sætte afstandsklodser mellem dem og spærret i takt med det monteres. Det bør give rimelig lige linjer horisontalt. Det kræver dog lidt finesse at sikre at det også er lige vertikalt .
  2. Montere strimler af tagkrydsfiner på siden af spærrene (som på billedet). Men hvordan sikre jeg at de alle sammen flugter perfekt? Er det en laser monteret på endevæggen og så save dem til efter laserlinjen, en af gangen?

Har i nogle gode ideer?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville sætte 2 snore. En i top og en i bunden fra gavl til gavl. Sættes lidt ude så der er frigang.
Derefter montere en 47x100 regel på siderne af spærene så de flugter med snorene.
Derefter montere forskallingen på reglerne.

Drop laseren - keep it simple.

Jeg brugte løsningen da jeg skulle montere gipsplader på spærene i min kælder. De flugtede nemlig heller ikke. Det var både nemt og hurtigt.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Der er ingen grund til bøvle med så lange brædder. Det hjælper dig ikke og de er sikkert ikke lige alligevel. Jeg ville trække en murersnor der bliver sat i vater og selvfølgelig er placeret lige i forhold til resten. Husk at sætte snoren så det passer med fx 10mm afstand så du ikke får skubbet til snoren undervejs. Om du bruger den ene eller anden form for opklodsning er underordnet. Måske en kombination så små afstande får en klods og større en pind eller krydsfiner. Du kan selvfølgelig godt bruge en laser i stedet for snor men nogle gange er det lettere at forholde sig til en snor. Når det drejer sig om gamle skæve huse er der mange gange pænere at alt ikke nødvendigvis er 100% vandret og lodret, men derfor kan det jo alligevel godt være lige - i forhold til resten af huset.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Selvfølgelig, man glemmer altid den simple men gode løsning. Tak for hurtig hjælp!
Det er nemmere at isolere hvis du bruger bygnings beslag.
Jeg har brugt at sætte en lægte parallel op langs hver spær. Der skulle være plads til 300 mm isolering Denne lægte fastholdes med hulplader. Der isoleres og monteres dampspærre. Så skruer man lægte på vandret med den afstand som fibergips / gipsplader kræver.
Så laver du det lige underlag hvor du ikke skal forholde dig til afstande og bagefter skal du kun forholde dig til afstande.
Ved at bruge hulplader skal isolering ikke tilskæres omkring hver stykke krydsfiner eller lægtestump.
Dampspærre sidder så en lægte tykkelsen inde og man kan have installationer og en tynd isolering inden for dampspærre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-05-2020 20:49:42

Det er nemmere at isolere hvis du bruger bygnings beslag.
Jeg har brugt at sætte en lægte parallel op langs hver spær. Der skulle være plads til 300 mm isolering Denne lægte fastholdes med hulplader. Der isoleres og monteres dampspærre. Så skruer man lægte på vandret med den afstand som fibergips / gipsplader kræver.
Så laver du det lige underlag hvor du ikke skal forholde dig til afstande og bagefter skal du kun forholde dig til afstande.
Ved at bruge hulplader skal isolering ikke tilskæres omkring hver stykke krydsfiner eller lægtestump.
Dampspærre sidder så en lægte tykkelsen inde og man kan have installationer og en tynd isolering inden for dampspærre.

 Jeg ser lige om jeg kan genoplive de gode råd her :)

Jeg synes det lyder som en god løsning ovenfor, men jeg er lidt i tvivl om hvordan evt. “bølgende” spær så rettes ud?
Annonce
Velkommen på lds.
Du kan ikke rette spær ud, men du kan sætte ny fastgørelse op så det sidder lige. Det er nok også det du efterlyser.
Du sætter en lige lægte op langs spær i begge ender af lokalet. Hold nogenlunde samme afstand fra spær øverst og nederst på begge lægter. Lægten rettes op ved at sætte søm i kanten øverst og nederst. Derimellem spændes en snor som så bestemmer hvor din lægte skal sidde midt på. 
Så spænder du snor på de 2 lægter fra den ene ende til den anden ende af lokalet både øverst, nederst og midt på. De mellem liggende lægter skal så flugte op imod snor.
TIP. Når man bruger murersnor er det meget elastisk, og skal strammes meget op hvis det er over længere afstande. Snoren placeres nogle millimeter fra overfladen i begge ender og de mellem liggende skal så have samme afstand. Hvis du går imod med snoren kan du nemt komme til at presse den et sted og du mister retning. 
Hvis det ikke var det du søgte råd om så vend endelig tilbage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak!
Jeg skal prøve at beskrive det lidt bedre…måske det bare er mig der skal have det beskrevet en gang til :)

Projekt: Åbne 1.sal op til kip, da der nu kun er knap 2m til loftet på 1.salen. Oppe på loftet ser det ud som følgende:

De spær der kan ses er knap 180mm. Og jeg tænker de skal “udbygges” så der bliver plads til mere isolering og 50mm ventilation. (Fx 250mm isolering??)

Så det jeg leder efter, er den bedste løsning til at udbygge de spær, så der er plads til isolering inden dampspær.

Og hvis det giver anledning til andre tanker - tøv ikke med at sige til ;)
Jeg lavede en simpel lægte som blev skruet fast på siden af spærret for at få plads til 300mm isolering og stadig have luft under tagstenene.
 
Så blev der sat dampspærre og efterfølgende og så yderligere 45 mm  isolering inden gips pladerne.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Netop som billedet viser. I stedet for de stumper forskalling som på billedet ( de grønlige) Bruger jeg hulplade. Så er man fri for at skære et lille hak i isolering. Det er dette hak som mange glemmer og så bliver der små huller som den kolde luft kan komme ind ved. 
På det sidste billede som PinkHenrik viser ser du det problem som du kan komme ud for. Nemlig hjørnet af vindue som ikke kan være der på grund af isolerings tykkelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for gode svar og billeder :)
Hulpladerne, hvad vil du anbefale af overlap på spær og ”udbygning”?
Kunne reglar i samme tykkelse som spær være en fin løsning?

Og umiddelbart er der ikke noget at være nervøs for, i forhold til om det kan holde? Eller så meget vejer opbygningen med lægter, isolering og gipsplader ikke?

Jeg bør ikke komme i konflikt med nogle vinduer ;)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis