Afretning af ulige spær, til beklædning

Hej alle,

Ifm. renovation af min 1. sal, har jeg fået fritlagt spærrene. Da det er et gammelt hus, er spærrene ikke helt lige ift. hinanden.
Jeg planlægger at lave beklædningen med forskalling monteret horisontalt på spærrene og derpå fibergips, jeg frygter dog at det en forfærdelig omgang bølgegang. Som det kan ses på billedet er der op til 2cm forskel nogle steder.

Hvordan sikret jeg at den endelige beklædning ikke bølger?

Jeg overvejer to løsninger, som dog hver giver deres udfordringer.
  1. Købe de længste stykker forskalling jeg kan få fat på (5,7m), og så sætte afstandsklodser mellem dem og spærret i takt med det monteres. Det bør give rimelig lige linjer horisontalt. Det kræver dog lidt finesse at sikre at det også er lige vertikalt .
  2. Montere strimler af tagkrydsfiner på siden af spærrene (som på billedet). Men hvordan sikre jeg at de alle sammen flugter perfekt? Er det en laser monteret på endevæggen og så save dem til efter laserlinjen, en af gangen?

Har i nogle gode ideer?
Hej alle, Ifm. renovation af min 1. sal, har jeg... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at isolerer mellem spærene, og hold det midlertidigt på plads med ståltråd.

Dampspær på. 

Forskalling der skrues på spærene "lodret", for at holde dampspærren på plads permanent.

Forskalling der skrues på "vandret" med justeringsskruer. Her sætter du top og bund på først, og så trækker snore mellem dem. 

Lidt isolering mellem dampspær og gips.

Eksempel på justeringsskruer:
https://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/skruer-bolte-motrikker-og-skiver/justerskruer/nkt-justerskrue-uh-elfz-5170752

Mvh. Christian M

Jeg vil sige at minimum  40 - 50 mm på både spær og lægte vil være ok. 
Det du ønsker er 50 luft altså er der 130 mm isolering imellem spær, så der bliver 120 mm isolering under spær. Hvoraf de ca. 60 mm er imellem lægter så ca. 65 mm afstand imellem lægter og spær 
Så en hul plade på 200 mm vil ligge an med 50 mm på lægten 65 mm i "fri luft" og ca. 80-90 mm på spær hvilket er perfekt.
Under lægterne Dampspærre og vandret forskalling afhængig af hvilken beklædning du ønsker. luftrummet med forskalling udnyttes til især el-installationer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar.
Justeringsskruerne er dælme smarte…!

I forhold til brug af hulpladerne; mine spær er 80mm i tykkelsen, skal jeg så finde lægter i samme tykkelse, eller…??
Nej lægte tykkelse skal ikke passe til spær tykkelse. Hulplader sidder enten på den ene side eller anden side af spær, som det nu passer bedst at sætte dem på. 
Fordelen ved hulplader i forhold til det PinkHenrik viser er blot at isolering er ikke skal tilskæres omkring den forskallings stump. Et minus er at løsningen med forskallings stumpen sikkert er billigere end hulplader. 

Elmand har ret i at ved at bruge lægter som "afstandsstykke" så kan det være nødvendigt at skære i isoleringen.
I mit tilfælde bruget jeg træ der var ca 1 cm tykt og det kunne isoleringen nemt presses sammen over.
Det gælder jo om at lave mellemrummet så det passer med bredden på isoleringen, minus et lille stykke så isoleringen sidder i spænd. I øvrigt er det jo opbygget af 2 lag der så overlapper hinanden så der ikke bliver kuldebroer. 
Jeg kan ikke huske hvor meget den kan trykkes sammen, men det står sikkert på pakkerne når du køber isoleringen. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Isolering kan trykkes noget sammen hvis det er flex bats. Men det smyger sig ikke omkring f.eks. en lægte, det er de små trekantede huller der bliver ved hver side. Derfor skal der skæres ret præcise hakker de steder.
Henrik viser forskalling, og andre bruger krydsfiner strimler. Så jo tyndere det er des nemmere er det at tilskære isolering.
Jeg havde adgang til meget billig hulplade, og tømrere skal have timeløn for at tilskære mange steder deter argumentte for at bruge hulplader. 
Er man omhyggelig med tilskæring og ikke regner med timeløn så er forskallings bræt lige så god en løsning. 

Jeg samler lige det jeg har lært, for min skyld, og så nok et opfølgende spørgsmål :)

Udbygger spær med lægter og hulplader, så der er plads til 50mm ventilation, samt 250mm isolering. Dampspærre. Herefter forskalling hvorunder der føres el, og afslutter med gipsplader.

Hulpladerne, hvor tæt skal de placeres?
Jeg kommer til at arbejde på en skråvæg på 6m.

Isolering; kommer jo ikke i en tykkelse der går op i 250mm. Er 250mm nok? Går 240mm an? Eller skal jeg sigte efter mere?
Alternativt, kunne jeg bruge 45mm lægter i stedet for forskalling, og så have 45mm isolering på den indvendige side af dampspærre (med 240mm udvendigt)?

Et bonusspørgsmål, uden at trække denne tråd i en forkert retning, hvor meget isolering vil i lægge under gulvet på 1. Salen?
Mange tak for hjælpen! :)
Mon ikke der skal bruges 4 stk på hver lægte. ca 40-50 cm fra begge ender og så ca. 160 -170 cm imellem. Dine spær er 180 mm Så hvis du stopper 120 mm op imellem spær så har du en plan flade at komme videre med så næste lag også er 120 mm på langs af huset. Det vil nok hjælpe på fastholdelse at sætte ståltråd under både 1. og andet lag. Det fastholdes med clips eller pap / små søm 
Det er fint med 45 mm under dampspærre, det levner også mere plads til eventuelle el dåser. 
Der skal skæres forbandet mange gange omkring hanebånd, så jeg foretrækker fibergips som limes i kanter. Så skal du kun have 1 lag. 
For at få den rette facon på udskæringer kan du bruge en konturmåler / profilskabelon  LINK 
Ude ved sider fyldes op med isolering og der laves eventuelt vindspærre så det ikke blæser ind i etage adskillelse. Midt på er isolering kun til lyddæmpning men det er også vigtig. Så der ville jeg nok også fylde op. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også