"Maks 20 VA" stikkontakt til almindelig kontakt?

På mit badeværelse har jeg en stikkontakt hvor der står "200V ~ Maks. 20 VA". Den skulle efter sigende være til gamle barbermaskiner. Den virker heller ikke til hårtørrer osv.
Jeg har efterhånden nogle ting jeg overvejer at få en elektriker til at kigge på, så ved nogen om sådan en kontakt kan laves om til en alm. kontakt?
Det kan den selvfølgelig, det er klart, men vil det være en større opgave, eller bare en småting? 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt korrekt at det er det man kalder shaver stikkontakt. Og den kan kun bruges til det og til at lade el tandbørste op..
Det er en større omgang at sætte en almindelig stikkontakt i stedet. Det mindste af det er at der skal trækkes jordforbindelse igennem installationen fra f.eks. køkken. Men den større hurdle er at indmurings dåsen ska skiftes. Man kan ikke sætte en almindelig stikkontakt i denne dåse.
Så med mindre du er i gang med at skrælle fliser af så er det noget omfattende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-05-2020 22:46:23

Det er helt korrekt at det er det man kalder shaver stikkontakt. Og den kan kun bruges til det og til at lade el tandbørste op..
Det er en større omgang at sætte en almindelig stikkontakt i stedet. Det mindste af det er at der skal trækkes jordforbindelse igennem installationen fra f.eks. køkken. Men den større hurdle er at indmurings dåsen ska skiftes. Man kan ikke sætte en almindelig stikkontakt i denne dåse.
Så med mindre du er i gang med at skrælle fliser af så er det noget omfattende.

 Tak for svar. Så tror jeg det bliver et no-go på den, så meget mangler vi den heller ikke :) 

ev elmand skrev den 27-05-2020 22:46:23

Det er helt korrekt at det er det man kalder shaver stikkontakt. Og den kan kun bruges til det og til at lade el tandbørste op..

I samme ombæring, kan du sige om der er meget arbejde i det for en elektriker at montere en udendørs stikkontakt, hvis der sidder en indendørs lige på den anden side af vægge? 

Ikke hvis den eksisterende har jord, så er det ret lige til. 

Elektronikteknikeren
Ja igen så kommer det an på installationens alder. Når du har shaver stik så tyder det på 70 `hus og der har der sikkert ikke været trukket jordledning med rundt til stikkontakter. Måske en enkelt i køkkenet men ellers ikke. Og udvendig stikkontakt SKAL monteres med aktiv jordforbindelse.
Så elektriker skal enten trække jordleder igennem installationen fra f.eks. køkken
eller tage strømmen til udv. stikkontakt indenfor som du foreslår OG banke et jordspyd ned lige i nærheden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Stikket har ikke jord, nej.

Har I en ide om hvad prisen vil være?
Jeg vil gerne have mig en robotplæneklipper, men hvis jeg skal betale 3000-4000kr inden jeg overhovedet har købt maskinen, begynder jeg nok at blive lidt nærrig :-/
Mon ikke det kan klares for et par tusinde.

Du kan evt. Selv bore hullet og spare dyr arbejdstid. Du aftaler det blot på forhånd med elektriker. 

Elektronikteknikeren
Ok hullet er nok det allermindste.
Her er eksempel på jordspyd. Se under relatererede produkter for kabel og tilslutning. De allerfleste steder er det ok med 1,5 m når der er HFI eller HPFI

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

min løsning, en gammel kontakt der vender på hovedet passer perfekt, og så kan de gamle skruer fra shaver kontakt genbruges. 
Og stikkontakten er tilsluttet jord, ellers din stikkontakt ulovlig.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis