Loftshøjde

Godaften
Forvirringen er stor her ang. minimums lofthøjden i vores 70'er hus. Vi har fået nye løfter i køkken og stue. Loftshøjden er omkring 225- 228 i disse rum. Resten af huset huset er 230. Gælder der stadig lov om min.230? Jeg fandt dette på bygningsreglementets hjemmeside.
Håber I kan bekræfte at alt er okay 🙂

§ 205
Beboelsesrum og køkken skal have en loftshøjde, der sikrer, at der er dagslys i rummet, og at der er et volumen i rummet, der sikrer et naturligt luftskifte. Loftshøjden skal fastsættes i forhold til boligens rumdybder, rumstørrelser og vinduers placering.



Ydur
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har nok fået det, du har betalt for. Man har givet forskallet under det gamle loft. Skulle det hele havet været nede, var det en anden pris.

 

uldal skrev den 27-05-2020 23:04:35

Du har nok fået det, du har betalt for. Man har givet forskallet under det gamle loft. Skulle det hele havet været nede, var det en anden pris.

 Ja jeg har netop betalt mig fra det. Derfor håber jeg også det følger gældende regler.Hvilket jeg er blevet noget i tvivl om. 

Det var nu heller ikke der spørgsmålet gik på men fint du lige kunne få ordet:)



Ydur
BR kravene er ret klare. Der skal i en - familieshuse være en lofthøjde på 230. Det minimum har været kravet siden 1972, så det gælder også for dit hus. Det er den professionelles ansvar at overholde BR, med mindre han har gjort dig (skriftligt) opmærksom på at forholdet ikke lever op til lovgivning (Byggeloven par30).

Går ud fra at der ikke er skrå lofter eller forskellige niveauer, og at gulvhøjden ikke er hævet.

Men om der et reelt problem der er en kamp i byggeriets ankenævn værd må du selv finde ud af. Personligt syntes jeg nok det er lidt hårdt at gå efter håndværkeren hvis denne løsning er den eneste der ikke kræver at gammelt loft og isolering fjernes, og det var aftalen på forhånd.

Det kan teoretisk give en anmærkning i tilstandsrapport ved salg, men har aldrig hørt om det. Det er ikke et forhold som dækkes af ejerskifteforsikring

Mvh Troels
TRRA skrev den 28-05-2020 07:01:49

BR kravene er ret klare. Der skal i en - familieshuse være en lofthøjde på 230. Det minimum har været kravet siden 1972, så det gælder også for dit hus. Det er den professionelles ansvar at overholde BR, med mindre han har gjort dig (skriftligt) opmærksom på at forholdet ikke lever op til lovgivning (Byggeloven par30).

Går ud fra at der ikke er skrå lofter eller forskellige niveauer, og at gulvhøjden ikke er hævet.

Men om der et reelt problem der er en kamp i byggeriets ankenævn værd må du selv finde ud af. Personligt syntes jeg nok det er lidt hårdt at gå efter håndværkeren hvis denne løsning er den eneste der ikke kræver at gammelt loft og isolering fjernes, og det var aftalen på forhånd.

Det kan teoretisk give en anmærkning i tilstandsrapport ved salg, men har aldrig hørt om det. Det er ikke et forhold som dækkes af ejerskifteforsikring

 Tak for svar. Så længe det ikke giver problemer ved et salg er det fint. 

Faldt også over nedenstående.
Det er et sommerhus. Men gør vel ingen forskel. Paragraf 205 står der heller ingen mål så det passer måske godt med mit nye link.
Synes svært at finde rundt i🙂

https://www.bolius.dk/loftshoejde-i-sommerhus-6715

Ydur
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis