Samlinger Gulvvarme - hvor meget skal pakkes?

Hejsa

Jeg skal til at tilslutte denne shunt, men blev i tvivl om, hvor mange af samlingerne jeg skal pakke?

Hov, jeg så lige den hvide plastikring, det er bare en stump 20mm slange min søn har sat udenpå🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Generelt kan man sige at alle steder hvor det er metal mod metal, undtaget fx unioner.
Som eksempel den pex-muffe til venstre: hvor pex går ind skal der ikke pakkes, men på den anden side hvor muffen skrues på shunten skal den pakkes.
Og så gør dig selv den tjeneste at anvende pakgarn og fedt istedet for tape. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Super, tak..
Så metal mod pex: intet garn...
metal mod metal: garn

Altså pakkes:
  • alle fire gevind på shunt
  • Det nederste gevind til højre, på den del væk fra pex (Det andet 15mm ligeså)

Ja da, garn selvfølgelig 🙂 Jeg ved ikke hvorfor, men alle der laver den slags siger det er bedst, så det bruger jeg🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Nej, ikke gevind på shunt hvor der står uponor. 

Kun hvor der er gevindrørsamlinger, metal mod metal, skal der pakkes.
De resterende er jo blot omløbere og har ingen pakkende effekt. Pakningen ligger jo i den koniske pex krave der bliver spændt mod din manifold. Derfor ingen salve og garn her.

Det er ganske simpelt, når først man lige får øje på konceptet.

For at tage et eksempel, nederst til højre skal den forkromede fitting ikke pakkes på øverste gevind hvor omløber skrues på, men det nederste gevind skal pakkes hvor denne går ind i en gevindmuffe. 

Elektronikteknikeren
Tak!🙂
Ja, der er nok enkelt, for de indviede🙂

Altså der hvor der er omløbere: ingen pakning, fordi omløbere ikke holder vand ude, men blot trækker en krave tættere på?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Korrekt. 

Elektronikteknikeren
Uhh..  måske der faldt en tiøre🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis