Hvordan lukker man for vandet?

Hejsa! Jeg vil gerne skifte en vandhane, og i den forbindelse vil jeg for en sikkerheds skyld gerne lukke helt for vandet.

Det kunne jeg tidligere med en stor rød dreje-knap ved min vandtilførsel. Men nu har vandværket imidlertid været og udskifte den med sådan en automatisk måler, hvor det ikke længere ser ud til at være helt ligetil at lukke vandet.

Jeg har stadig en sort drejeknap som vist på billedet, men uanset hvor mange kræfter jeg lægger i er den ikke til at dreje, og jeg ved heller ikke om det er den rigtige at dreje på. Nogen der ved mere om dette?

Ellers må jeg ringe til en VVS og give de 2.000 kr de vil have bare for at komme ud og kigge...

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Drejehanen skal bare drejes helt i bund med uret. I princippet burde der vist osse være en lukkehane på den anden side af vanduret.
Prøv om der er en lukkemulighed på den messingfitting nederst i dit billede. Ellers er der kun stophanen tilbage. Det vil jeg dog fraråde, da du betaler, hvis den går i stykker. Enden bliver nok, at du får VVs'eren til at komme og skifte den ventil. der kommer meget vand ud, hvis den går kaput.

fase
På siden af den messingfitting sidder der et hul/gevind til sådan en fem-kantet bit. Jeg har en bit der passer til, og kan måske dreje den med en polygrip tang på.. er det vejen frem? Vil heller ikke ødelægge noget!
Det vil jeg absolut fraråde. Bid i det sure æble og få fat i VVS'eren.

fase
"Messingdimsen" på vandmåleren er en krontrollerbar kontraventil, der skal sikre at vandværksvandet ikke kan løbe tilbage i vandværkets rør. "De 2 propper" sørger kun for at der ikke kommer vand ud. Hvis kontraventilens funktion skal afprøves, lukkes der for vandet (ventilen på modsatte side af vandmåleren), og den ene prop skrues ud af kontraventilen. Så må der kun løbe den sjat vand ud som stod i vandmåler og kontraventil. Hvis vandet fortsat løber ud, er enten kontraventil eller afspærringsventil før måler defekt.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis