Elinstallation med henblik på ladeboks til elbil

Hej :-)

Vi har flg. installeret i huset (150kvm, 4 pers.) nu:

1) Varmepumpe CTC EcoAir 614M [8kW] + EcoZenith i350 [12kW, uden varmelegme 0.24kW].
2) Tørretumbler, vaskemaskine, opvaskemaskine, ovn, kogeplader og diverse.

Sikledningen ind til huset er 6mm2 og er sikret med 25A ude i vejen.

Vi skal have en Ford Kuga PHEV (batteri på 14.4kWh) og den kan lade 3,7kW (1 fase). Vi ønsker en ladeboks installeret i garagen. Vi påtænker en ladeboks som er fremtidssikret til 11kW-22kW (til alm. elbil). Evt. Pulsar Plus.

Vi har nedsat elafgift grundet elopvarming og "gratis" el mellem 00-06. Det vil sige vaskemaskine og opvaskemaskine og nogen gange tørretumbler er sat til at starte kl.00.00. Så umiddelbart skal bilen oplades fra kl.03-06. Derudover ønsker vi også solceller i fremtiden (5-10år ude i tiden).

Umiddelbart rent økonomisk tænker jeg ikke et abb. fra Clever el. lign. kan betale sig grundet vores nedsatte elafgift og bilens lille batteri.

Nu vil vi gerne høre Jer om hvad I tænker og hvad det vil kræve? Vi får selvfølgelig en elektrikker til at udføre opgaven, men ønsker lidt inputs inden da.

På forhånd tak.

61 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til opladeren til bilen bør du installere en 16A gruppe med 3F0J. så kan du trække 11kW. skal du op på 22kW kræver det 31A, det betyder en 35A gruppe og 10 mmkabel.

fase
S. Fabrin skrev den 27-05-2020 11:22:00

Til opladeren til bilen bør du installere en 16A gruppe med 3F0J. så kan du trække 11kW. skal du op på 22kW kræver det 31A, det betyder en 35A gruppe og 10 mmkabel.

Så umiddelbart er det ikke nødvendigt at opgradere forsikringen ude i vejen fra 25A til evt. 35A og sikledningen?

Hvad skal jeg bruge komfur stikproppen 3F0J til?

Hvad med speciel hpfi til ladeboksen?
Nej umiddelbart skulle det kunne gå med de 25A i kabelskabet. Stikledningen kan så beholdes.
Når jeg skriver en 3F0J gruppe, har det intet med en komfurstikprop at gøre, men er betegnelsen på en gruppe og det tilhørende kabel.
Du skal have installeret et specielt RCD/HPFI relæ til ladeboksen.

fase
Ok, så ladeboksen på 11kW og varmepumpe-systemet kan godt køre samtidig om natten på en forsikring a' 25A. Kan ikke helt regne det ud amp kontra watt.. Tak for hjælpen.
Du skal selvfølgelig selv vurdere om et Clever abonnement kan betale sig, men husk lige på at du får samme refusion, uanset hvad du betaler for strømmen.
Så hvis du lader om natten til 0 øre pr kWh, får du stadig refunderet 2kr pr kWh fra Clever...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Annonce
speddy skrev den 27-05-2020 12:38:48

Du skal selvfølgelig selv vurdere om et Clever abonnement kan betale sig, men husk lige på at du får samme refusion, uanset hvad du betaler for strømmen.
Så hvis du lader om natten til 0 øre pr kWh, får du stadig refunderet 2kr pr kWh fra Clever...

Clever kan ikke give fuld refusion, når jeg selv benytter mig af nedsat elafgift. Ellers ville Staten give dobbelt rabat. Fra www.Clever.dk:

"Elafgiftandelen bliver refunderet af Clever, så længe Clever kan benytte godtgørelsen af elafgift til opladning af elbiler."

Det er en pointe - jeg fokuserede på den gratis strøm om natten

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Nu spørger jeg nok dumt, men hvordan har du gratis el mellem 00-06?
Pizzabager skrev den 27-05-2020 14:18:41

Nu spørger jeg nok dumt, men hvordan har du gratis el mellem 00-06?

Det er ikke et dumt spørgsmål. Klimapakken fra Modstrøm: www.modstrøm.dk.

Tobias83 skrev den 27-05-2020 14:24:12

Det er ikke et dumt spørgsmål. Klimapakken fra Modstrøm: www.modstrøm.dk.

 Okay men det et kun selve elprisen der er gratis du betaler stadig for div transport og moms?

Der er yderligere 51 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis