Elinstallation med henblik på ladeboks til elbil

Hej :-)

Vi har flg. installeret i huset (150kvm, 4 pers.) nu:

1) Varmepumpe CTC EcoAir 614M [8kW] + EcoZenith i350 [12kW, uden varmelegme 0.24kW].
2) Tørretumbler, vaskemaskine, opvaskemaskine, ovn, kogeplader og diverse.

Sikledningen ind til huset er 6mm2 og er sikret med 25A ude i vejen.

Vi skal have en Ford Kuga PHEV (batteri på 14.4kWh) og den kan lade 3,7kW (1 fase). Vi ønsker en ladeboks installeret i garagen. Vi påtænker en ladeboks som er fremtidssikret til 11kW-22kW (til alm. elbil). Evt. Pulsar Plus.

Vi har nedsat elafgift grundet elopvarming og "gratis" el mellem 00-06. Det vil sige vaskemaskine og opvaskemaskine og nogen gange tørretumbler er sat til at starte kl.00.00. Så umiddelbart skal bilen oplades fra kl.03-06. Derudover ønsker vi også solceller i fremtiden (5-10år ude i tiden).

Umiddelbart rent økonomisk tænker jeg ikke et abb. fra Clever el. lign. kan betale sig grundet vores nedsatte elafgift og bilens lille batteri.

Nu vil vi gerne høre Jer om hvad I tænker og hvad det vil kræve? Vi får selvfølgelig en elektrikker til at udføre opgaven, men ønsker lidt inputs inden da.

På forhånd tak.

Hej :-) Vi har flg. installeret i huset (150kvm... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren skrev den 31-05-2020 15:53:03

 Der er hele tiden blevet foreslået CEE materiel som jo kan klare mærkestrømmen kontinuerligt. 

1,5 kvadrat som fast installation har aldrig været på tale, det har derimod 2,5mm2 som længe har været anvendt til 16A installationer i boliger, men også 4 og 6mm2 er blevet diskuteret i tråden.

Der er jo tale om en ny installation, så ikke noget med gamle kabler.

Skal HPFI/Kombiafbryderen være Type A eller Type B - og hvilken str.? 16A & 30mA?

  • "Du skal have du have HPFI type B-relæ, hvis du skal have en ladeboks med type 1 kabel på din eksisterende installation" (e*on link).
  • "Derfor må elbilsejeren bide i det sure æble, og punge ud med de ca. 5.000 kr ekstra, som et HPFI relæ af type B koster mere i forhold til det noget billigere type A relæ" (DanskElbilKomite link).
  • "RCD’en skal mindst være type A med en mærkeudløsestrøm, som ikke overstiger 30 mA" (Sikkerhedsstyrrelsen link).
  • "Den 1/7 – 2019 trådte Installationsbekendtgørelsen endeligt i kraft, hvorefter alle nye ladeinstallationer forsynes med HPFI Type-B for hver lader med mindre laderen har indbygget DC fejlstrømsdetektion" (FDEL link).

Tobias83 skrev den 31-05-2020 16:06:29

Her er et opdateret installationsdiagram:
Mvh. Tobias

Det var nu egentlig en tegning, hvor gruppeafbryderne med sikringsstørrelser, jeg efterlyste. Svarene har efterhånden antaget en karakter af svar på brandmodstand af 1,5mm2  kontra de 2,5mm2 , samt stikkontakters varige belastning, skønt vi begyndte med et rimeligt kabel og en CEE stikkontakt, som burde kunne tåle en vedvarende belastning. Nu ved jeg ikke, hvor gammel dit hus er, men det er rigtig mange år siden, at mindstekravet til stikledningen tværsnit fastlagt i fællesregulativet var 4x10mm, som blev sikret med 35A. Ofte blev der brugt 50A som stikledningssikring, så stikledningen var kortslutningssikret. Hvis du regner med en samtidighedsfaktor på ca. 0,7, kan du beregne hvor mange Ampere, du belaster dine stikledningssikringer med.


fase
S. Fabrin skrev den 31-05-2020 22:47:10

Det var nu egentlig en tegning, hvor gruppeafbryderne med sikringsstørrelser, jeg efterlyste.

Sådan som jeg forstår det, er det en oversigt over hele husets installation du efterspørger. Jeg har vedhæftet dette her: 

Sådan løseligt talt sammen, har du en belastning på 75A målt eftersikringsværdier  og en sikring i kabelskabet på 25A. det giver en samtidighedsfaktor på ca. 0,33. Det betyder, at du skal kraftigt overveje kun at lade om natten. Nu kender jeg ikke normalstrømmen på din varmepumpe, men forsikringen er på 20A, og hvis du overvejer at kunne lade med 11kW/16A, er du på grænsen af, hvad din stikledningssikring kan bære. Det skal siges at sikringen ikke angiver belastningen, men kun den maximale belastning. I dimensionerings øjemed er det dog sikringsstørrelsen der bruges. 

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 01-06-2020 00:16:52

Sådan løseligt talt sammen, har du en belastning på 75A målt eftersikringsværdier  og en sikring i kabelskabet på 25A. det giver en samtidighedsfaktor på ca. 0,33. Det betyder, at du skal kraftigt overveje kun at lade om natten. Nu kender jeg ikke normalstrømmen på din varmepumpe, men forsikringen er på 20A, og hvis du overvejer at kunne lade med 11kW/16A, er du på grænsen af, hvad din stikledningssikring kan bære. Det skal siges at sikringen ikke angiver belastningen, men kun den maximale belastning. I dimensionerings øjemed er det dog sikringsstørrelsen der bruges.

Tak for dit input. Det er også det jeg tænkte. Lige på grænsen....

Varmepumpen har en nominel nytteeffekt på 8kW.

Varmepumpe forbruger nok omkring 2kw når den yder allermest. De er jo oppe i en cop på 4-5 stykker nu.
Kun hvis elpatronen sætter ind får du et højt strømforbrug. Det er udelukkende pga. elpatronen at varmepumpe er forsikret med så meget. Uden denne kunne du køre den på én fase og 10A. 

Elektronikteknikeren
Hej alle,
Har regnet lidt på den samlede elregning - med eller uden abonnemt (Clever).
Umiddelbart sparer jeg penge på at tegne et abonnemt hos Clever. Ca. 4000 kr. Hvad siger I?
PS: Mail fra Clever ang. tilbagebetaling når jeg har varmepumpe:
Tobias83 skrev den 27-05-2020 14:24:12

Det er ikke et dumt spørgsmål. Klimapakken fra Modstrøm: www.modstrøm.dk.

 Hvad betaler du så om dagen og hvad er tallene for transport og diverse afgifter for  din el , der er ikke noget der er gratis.


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis