Elinstallation med henblik på ladeboks til elbil

Hej :-)

Vi har flg. installeret i huset (150kvm, 4 pers.) nu:

1) Varmepumpe CTC EcoAir 614M [8kW] + EcoZenith i350 [12kW, uden varmelegme 0.24kW].
2) Tørretumbler, vaskemaskine, opvaskemaskine, ovn, kogeplader og diverse.

Sikledningen ind til huset er 6mm2 og er sikret med 25A ude i vejen.

Vi skal have en Ford Kuga PHEV (batteri på 14.4kWh) og den kan lade 3,7kW (1 fase). Vi ønsker en ladeboks installeret i garagen. Vi påtænker en ladeboks som er fremtidssikret til 11kW-22kW (til alm. elbil). Evt. Pulsar Plus.

Vi har nedsat elafgift grundet elopvarming og "gratis" el mellem 00-06. Det vil sige vaskemaskine og opvaskemaskine og nogen gange tørretumbler er sat til at starte kl.00.00. Så umiddelbart skal bilen oplades fra kl.03-06. Derudover ønsker vi også solceller i fremtiden (5-10år ude i tiden).

Umiddelbart rent økonomisk tænker jeg ikke et abb. fra Clever el. lign. kan betale sig grundet vores nedsatte elafgift og bilens lille batteri.

Nu vil vi gerne høre Jer om hvad I tænker og hvad det vil kræve? Vi får selvfølgelig en elektrikker til at udføre opgaven, men ønsker lidt inputs inden da.

På forhånd tak.

Hej :-) Vi har flg. installeret i huset (150kvm... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Pizzabager skrev den 27-05-2020 21:47:43

 Nemlig, jeg tænker også en PHEV har ikke så stort batteri, den burde kunne lades fra stikkontakten. 

Ja, det kunne også være en mulighed. For at være sikker på at jeg har forstået opgaven rigtigt, har jeg listet den herunder:
1a) På eltavlen skal der være en 16A gruppe (webshop link).
1b) For kun at lade mellem 03-06:00 bruges en timer (webshop link).
2) 5x2,5 kvadrat kabel fra gruppe til garage. Ca. 15-20m. (webshop link).
3) CEE vægstikdåse 16A i garagen (webshop link).
4) Bruge det tilhørende kabel til bilen og lade med 3.7kW.

Så når vi engang får en rigtig elbil, kan vi altid sætte en ladeboks op ved CEE vægstildåsen i garagen, og den vil kunne lade med 11kW uden elinstallationen skal udskiftes (punkt 1-3)?

På forhånd tak.
Skal du have enelektriker til at lå eninstallatioenen så er jeg  109 % sikker på at han ikke vil nøjes med en 5g2,5 mm2 iflg. De nye regler (som faktisk har været gældende siden 1/7 2019) har jeg svært ved at se hvordan må  kan komme under 5g4 mm2 personligt ville jeg vælge 5g6 mm2 pris diff. Er kke ret stor
mfrost. kan jeg få dig til at gøre nærmere rede for beregningen af kabeldimensionen 5X4mm2 eller endog 5X6mm2 ?
I øvrigt mangler der en kontaktor i materialelisten, fordi uret ikke kan koble 3 faser.

fase
Sidder ikke i nærheden af min pc hvorpå jeg har den nye standard ligge men skal nok ligge en beregning med henvisning og forklaring i morgen eller en gang lørdag at komme end en dimensionwringsbregning tager jo efterhånden en del tid at beregne når man skal tage højde for længde samlet fremføring fremføringsmetoder belastning kabeltyoe o.s.v. hver gang man ændre lidt så så skal der jo bruges en anden tabel for komme videre. Sikkerhedsstyrelsen har lagt en vejledning ud i form af en tabel man kan bruge såfremt man ikke ønsker at foretage et par siders beregninger. 
Annonce
Fint, jeg har tid til at vente indtil du er i nærheden af data. Jeg har hørt nogle installatører sige, at dimensioneringen virkede i gamle dage, så det gør den også i dag. Det skal ikke tages, som et forsvar for ikke at overholde reglerne, men sommetider er reglerne udformet at "teoretikere", som man skulle tro ikke havde nogen form for praktisk erfaring.

fase
Sikkerhedsstyrelsen vejledning til simpel dimensionering  https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/generelt/simpel-dimensionering-installationer
Det er jo ressourcefråds!

4 og 6mm2 til en lille 16A gruppe.
Det sjove er at hans stikledning på 25A er 6mm2 🤣😑

Elektronikteknikeren
mfrost skrev den 28-05-2020 20:31:54

Sikkerhedsstyrelsen vejledning til simpel dimensionering  https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/generelt/simpel-dimensionering-installationer

 Tak for det, den kikker jeg på. Det foreløbige kik viser, at sikringsværdierne er sat ned.


fase
Gregeren skrev den 28-05-2020 18:39:37

Korrekt.
Husk at uret skal være 3 faset.
Gør dig selv den tjeneste at vælge et kombi cee istedet:

Link

Det bliver du glad for. Så slipper du for div. adaptere.

 Hej Gregeren, har du et link til et 3-faset ur? Har prøvet at kigge rundt omkring på nettet, men ikke fundet noget (tror jeg)....

Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis