Elinstallation med henblik på ladeboks til elbil

Hej :-)

Vi har flg. installeret i huset (150kvm, 4 pers.) nu:

1) Varmepumpe CTC EcoAir 614M [8kW] + EcoZenith i350 [12kW, uden varmelegme 0.24kW].
2) Tørretumbler, vaskemaskine, opvaskemaskine, ovn, kogeplader og diverse.

Sikledningen ind til huset er 6mm2 og er sikret med 25A ude i vejen.

Vi skal have en Ford Kuga PHEV (batteri på 14.4kWh) og den kan lade 3,7kW (1 fase). Vi ønsker en ladeboks installeret i garagen. Vi påtænker en ladeboks som er fremtidssikret til 11kW-22kW (til alm. elbil). Evt. Pulsar Plus.

Vi har nedsat elafgift grundet elopvarming og "gratis" el mellem 00-06. Det vil sige vaskemaskine og opvaskemaskine og nogen gange tørretumbler er sat til at starte kl.00.00. Så umiddelbart skal bilen oplades fra kl.03-06. Derudover ønsker vi også solceller i fremtiden (5-10år ude i tiden).

Umiddelbart rent økonomisk tænker jeg ikke et abb. fra Clever el. lign. kan betale sig grundet vores nedsatte elafgift og bilens lille batteri.

Nu vil vi gerne høre Jer om hvad I tænker og hvad det vil kræve? Vi får selvfølgelig en elektrikker til at udføre opgaven, men ønsker lidt inputs inden da.

På forhånd tak.

Hej :-) Vi har flg. installeret i huset (150kvm... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal læse meget omhyggeligt på betingelserne.

fase
Hvorfor vil i på nuværende tidspunkt gerne have en ladeboks når i evt. senere vil opgradere?

I behøver jo ikke ladeboks for at oplade jeres kugar.
I kan nøjes med en 16A (3,7kw) stikkontakt og rejseladeren. Det vil dække jeres nuværende behov til hybridbilen.

Ang. elprisen, så slipper i nok ikke for det der egentlig koster. Nemlig transport af el, samt afgifter. Elprisen er kun ganske få øre pr. KWh, resten er socialisme og udbringning af strøm🤣

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 27-05-2020 21:07:15

Hvorfor vil i på nuværende tidspunkt gerne have en ladeboks når i evt. senere vil opgradere?

I behøver jo ikke ladeboks for at oplade jeres kugar.
I kan nøjes med en 16A (3,7kw) stikkontakt og rejseladeren. Det vil dække jeres nuværende behov til hybridbilen.

Ang. elprisen, så slipper i nok ikke for det der egentlig koster. Nemlig transport af el, samt afgifter. Elprisen er kun ganske få øre pr. KWh, resten er socialisme og udbringning af strøm🤣

 Nemlig, jeg tænker også en PHEV har ikke så stort batteri, den burde kunne lades fra stikkontakten. 

En helt anden ting, jeg ved ikke om nogen af jer ved det, hvis man køber en ladeløsning fra clever eller hvem der ellers er,hvor man giver en fast pris for ubegrænset ladning,  trækker de så strømmen til den fra ens egen forbindelse, eller direkte fra strømkablet i vejen?
Jeg tvivler stærkt på at det er ved stikledningen strøm men bliver taget det vil være alt for dyrt i oprettelses omk ved elselskaberne. der bliver sat en lader op der med en indbygget plomberet elmåler man får så refunderet de kwh som den måler viser at der blevet brugt. Og den bliver sat op efter din nuværende måler
Det er som mfrost skriver - du afregner selv med elleverandøren og så refunderer clever efter den måler der er i ladeboksen.
Derfor er det en fordel at du køber strømmen så billigt som muligt - refusionen er den samme uanset hvad.

Med modstrøm skal du have rimelig godt styr på dit forbrugsmønster, hvis du kun ser på pris - gratis om natten, ja, men dyrere om dagen.

Jeg bruger pt Vindstød: 18,5øre pr kWh og 0 i abonnement (gennem Elforbundet)

..og så kommer der selvfølgelig transport og afgifter oveni.
Med en besparelse på 5øre/kWh og et forbrug på 10.000kWh/år giver det 500,- + abonnement 120,- lige i lommen - så er det op til folk selv om de gider bruge 1/2 time for 620,- skattefrit...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

jeg var også lige inde og kigge på elpris. modstrøm koster 31 øre pr. kWh. vindstrøm kostede vist 17 øre. man skal godt nok bruge meget strøm om natten for at det giver overskud
Pizzabager skrev den 27-05-2020 20:07:57

 Okay men det et kun selve elprisen der er gratis du betaler stadig for div transport og moms?

 Jep.

S. Fabrin skrev den 27-05-2020 20:20:37

Du skal læse meget omhyggeligt på betingelserne.

 Modstrøm's? Eller andre?

Hvis det er Modstrøm's, så ja - jeg har rabat på de første 15.000 kWh. Derefter går den hen på Spot-pris.
Der er yderligere 41 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis