El tavle

Hej,

Jeg skal have trukket nye elkabler til en varmepumpe,jeg skal derudover have sat
ny 13a sikring i min tavle.

Jeg kom til at købe en to polet (2P) automatsikring stedet for 1P+N , jeg fik dog at vide, at disse to var ens , og at man bare kan anvende den ene "pol" indgang i 2P automatsikringen, på præcis samme måde som N indgangen i en 1P+N automatsikring.

Er dette korrekt? eller skal jeg ud og købe 2 stk nye automatsikringer?

Simon Simonsen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du får et svar, vil det være fint med en henvisning til den type, du har købt.

fase
jeg har købt én Schneider ic60n 2p 13a , der skal kun trækkes en 3g1,5 ledning fra denne til varmepumpen.
Men eftersom schneider laver en ic60n 1p+N 13a er jeg i tvivl om det ikke var denne jeg skulle have haft.

Her er et link til den jeg købte:
 https://www.wattoo.dk/automatsikring-ic60n-c-2p-13a-6ka-3322060877?gclid=EAIaIQobChMIjtmGgt_P6QIVCMqyCh1VGAekEAQYBSABEgKy4PD_BwE

Simon Simonsen
Men eftersom schneider laver en ic60n 1p+N 13a er jeg i tvivl om det ikke var denne jeg skulle have haft.  
Du behøver ikke være i tvivl, den ovennævnte er den rigtige. Du husker, at du arbejder under L-AUS reglerne, når du laver montagen.

fase
Fedt :) så i princippet kunne jeg have brugt begge?  Jeg kommer ikke til at koble tavlen til, det tør jeg ikke :) skal have fundet en lokal elektriker der må koble til hovedledningnen og tjekke min kabling :) 

Simon Simonsen
Annonce
De to sikringsautomater er ikke ens.

fase
Hvad er forskellen så? Hvis de kan bruges til det samme?

Simon Simonsen
Så vidt jeg kan se, er den du har købt beregnet til to faser, hvor i mod en enfaset med nul er beregnet til en fase og nul. Forskellen er at den tofasede har en sikring i begge poler og den enfasede kun har en sikring i den pol, hvor fasen tilsluttes. 

fase
Ah, og man kan sagtens slutte en nul igennem en sikring til pol?

Du bor ikke i nærheden af Hvidovre og kan bruge 1-2 timer på at tjekke og slutte tavlen til hoved ledningen? 😅

Simon Simonsen
Nej, jeg bor ikke i nærheden af Hvidovre.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis