Træ vs. Isolering

Hej alle i kloge hoveder. Jeg har fundet er svar på er andet lignende spørgsmål fra 2013 Er der skrevet er svar til noget med hvor meget lecablokke isolerer i forhold til alm. isolering 
“ Lambda-værdien er udtryk for et materiales varmeledningesvne! Og dermed osse varmeisoleringsevne. Jo lavere tal jo bedre isoleringsevne!
Mineraluld har en lambda værdi på en 34 -38 stykker!
Leca, (som produceres i mange forskellige styrker og "densiteter" (vægtklasser), har lambda værdier fra ca. 80 og opefter, helt til 160 vistnok.

I runde tal kan man sige at mineraluld varmeisolerer dobbelt så godt som elmindelige Leca-blokke.

U-værdien er udtryk for en bygningsdels eller konstruktions varmeisoleringsevne!
En ydervæg, et vindue, et loft, en termorude, et isoleringslag osv.
Jo lavere tal, jo bedre varmeisoleringsevne!”

Nutil mit spørgsmål.
Nogen der kan svare på hvor fyrretræ ligger på den skala ? Altså massivt træ i en bjælkehytte.

Vi er ved at kigge på bjælkehus som værksted. Og vil kigge på om det kan betale sig at opgradere til tykkere bjælker eller isolere indvendigt bag efter.
Har fundet en lampda værdi på 0,14 men det er vist ikke samme skala som i dette svar.

Spørgsmålet i sin simpleste form er hvor tyk en bjælke skal være for at svare til 100 mm. Glasuld eller omvendt.

Håber nogen kan hjælpe.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal man jo sørge for at anvende de samme enheder (betegnelser) for at kunne sammenligne.
Mener at træ isolerer halvt så godt som almindelig anvendt isolering og det passer meget godt med denne side jeg lige fandt: https://da.wikipedia.org/wiki/Specifik_varmeledningsevne . Jeg har for år tilbage arbejdet med bjælkehuse og det billigste er klart at isolere indvendigt bagefter. Ellers skal du op i nogle kraftige dimensioner og det bliver uforholdsmæssigt dyrt.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang



#kermit
Ok bare for at skære det helt ud i pap. 100mm. Massivt tømmer og 50mm. Glasuld. Har ca. samme isolerende effekt
Du skriver du har arbejdet med bjælkehuse og har isoleret dem indvendigt. Læste et sted at det ikke var super godt at bruge klassisk isolering da det ikke var åndbart nok. Og jeg har det også ret stramt med at montere en plastik-dampspærre i sådanne hus ( faktisk alle huse ).
Må man spørge hvad og hvordan i opbyggede indervæg med isolering osv.

Jeg skriver nu ikke at jeg isolerede dem. Jeg var med til at fremstille bjælkerne på fabrik færdiglavet med knudesamlinger nummeret klar til opsætning. Op imod 500 huse om året. Firmaet jeg arbejdede for var underleverandør af bjælkerne samt forskellige andre dele i træ.
Vi var flere gange ude at se forskellige byggepladser og privat fulgte jeg da også med når der var et byggeri i nærheden. Har også bekendte der byggede .
De blev bygget ganske efter standard. Bjælkerne var 70mm tykke. Indvendigt blev påsat stolper "sømfalse" og isoleret med rockwool. Kan ikke huske hvor meget men vel 180-200mm. Derpå dampspærre, krydsforskalling på 45mm med isolering og endelig fibergips.
Jeg har ikke hørt om nogle der har haft problemer.

Dampspærre eller ej? Min erfaring og logik siger mig at det virker med dampspærre. Er klar over at andre løsninger findes og sikkert også virker. Jeg har bare et indtryk af at alt skal spille lige efter bogen for at det virker. Men det må flok gøre op med sig selv. Jeg ville anvende dampspærre.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis