Klassisk hvidt stakit på skå grund

Jeg går og overvejer at udskifte det gamle trådhegn langs grunden, med et hvidt stakit. Problemet er at grunden ligger på en bakke og er derfor meget skrå. Jeg har derfor tænkt lidt over det og nået frem til at der jo er flere måder at sætte stakittet op på. I den forbindelse har jeg lavet nedenstående stykke grafik for at illustrere.

Det er jo meget nemt på en lige grund (model A).Her giver det hele sig selv.

Det bliver straks mere kompliceret når grunden er skrå, da der så pludslig er flere måder at gøre det på (B, C og D).

Jeg tænkte intuitivt at jeg ville vælge løsning "D", men når jeg kigger rundt på nettet, ser jeg næsten udelukkende løsning "B". Problemet med løsning "B" som jeg ser det, er at højden på stakittet vil variere voldsomt om grunden er meget skrå. Endvidere vil der være stort afstand under stakittet i starten, hvor så naboens hund og andet utøj kan smutte under.

Mit spørgsmål er om det udelukkende skyldes dovenskab, grundet at de fleste folk køber stakit i fag - og så bare sætter dem op selvom grunden er skæv? eller skyldes det mon noget andet? Vil det se mærkeligt ud med løsning "D"? Nogle gange ser ting mærkelige ud for øjet, selvom de på papireret virker mere logiske.

Hvilken løsning skal jeg vælge? Hvad er god praksis/byggeskik på området?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er prisværdigt du gør dig nogle etiske overvejelser inden du begynder. Løsning D vil være den bedste løsning, fordi den bedst følger niveauet, men det kræver en jævn stigning uden lunker.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ville klart vælge løsning D
Mon ikke man ser løsning B mange steder fordi det enten er færdigkøbte fag eller fordi den ikke kræver helt så meget præcision og udregning.
Hvis du ikke har jævn skråning kan man måske lave D I forskellige vinkler mellem stolperne ?
B hvis der er mange forskelle - D hvis det er muligt at lave noget "jævnt fald"
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for feedback. Jeg går videre med løsning "D".

Jeg kan i den forbindelse nævne at det i praksis næsten har vist sig umuligt at opdrive stakit-pinde i løssalg hos nogle af de almindelige byggemarkeder / trælaster. Alle steder jeg har henvendt mig, henviser de til at de kun har det som fag - og kigger endvidere undrende på en, hvis man bare gerne vil købe pindende. Så der kan ikke være meget efterspørgsel på det. Og jeg synes alligevel det virker lidt tosset at købe dem som fag, for så dernæst at tæske alle pindende af. Men det er åbenbart den verden vi lever - Typehuse og typestakitter.
For lige at gøre forvirringen lidt større så er de ren mulighed mere. Nemlig B men så det kun er toppen af stave der er vandrette, medens bunden følger terræn. Det holder naboens hund ude.
Men er det hele "skræddersyet" så vil løsning D nok være det pæneste.
Køber man færdige elementer er det kun løsning B der kan laves. Stolper skal jo være lodrette.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg ville også gå efter D - men jeg ville sætte stolper efter terræn og ikke efter at opnå ens afstand. 

Mvh Troels
D op til en vis hældning. Ved meget stor hældning B.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis