Kære forum! Jeg har to spørgsmål. Det ene er vedr. understøbning/støtning af fundament. Det andet er vedr. reparation og oppudsning af gl. randfundament.
1) Jeg har nu gravet ned til bund af randfundamentet, som stort set hele vejen rundt går +/- 90cm ned. Nogle få steder har de sparet 5-8 centimeter, så der er jeg kommet lidt under fundament bund. Jeg vil understøbe de steder med beton. Jeg overvejer om jeg skal lave en støbeform hele vejen rundt og langs fundamentet, og så bare fylde i, eller kan jeg nøjes med at punktunderstøbe? Skal jeg grave så langt ind under fundament, at alt jord er væk, eller er det nok der kommer en "kile" ind under de svage punkter? Armering nogen steder? Hvordan skaber jeg hæftning mellem gl. og ny beton? 2) Jeg påtænker at sandblæse soklen for jordrester og andet skidt, så de kan pudses op. De tre af randfundament siderne er fra en tilbygning, opført i 1972 og i fin stand. Den fjerde side er det oprindelige fundament fra 1926 og ligner mest af alt en bunke sten der er kylet ned i et hul og kun bliver der, fordi de ellers ikke ved hvad de skal. Jeg tør sgu ikke pille særligt meget ved den del af fundamentet😬, men vil selvfølgelig gerne reparere/forstærke det og ende med pæne flader. Hvad ville I reparere den gamle sokel med? Beton er vel for stærkt... eller? Hvad ville I bruge til at pudse soklen op med?
Håber I kan hjælpe mig på vej. Tak