Korrespondance - mangler jeg en tændledning?

Hej.

Er kommet lidt i tvivl vedrørende korrespondance kontakter i min elinstallation.

Fra hver forfradåse har jeg 5 ledninger (brun, blå, jord, grå og hvid) - disse ender i lampeudtag i loftet.
Begge er 2.5 m med stikkontakt under

Jeg er med på at blå og jord tilsluttes i lampeudtaget. På korrespondancekontakten har jeg 3 terminaler - en rød og 2 sorte. Jeg går udfra at at den brune ledning tilsluttes den røde klemterminal på korrespondancen og at hver korrespondacekontakt skal forbindes - lad os sige med den grå ledning med en muffe i lampeudtaget og i en af de sorte terminaler.

Men så er der 1 sort terminal tilbage på hver korrespondance. Skal jeg så sætte den sidste ledning (hvid) i den sidste sorte terminal på hver korrespondancekontakt og forbinde til tændingen til lampeudtaget? Eller mangler jeg en "mellemledning"?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rettelse - den brune ledning tilsluttes sort klemterminal. Sådan der er en rød og sort terminal tilbage på hver kontakt.
Brun (fase) i en af de sorte klemmer i begge afbrydere. Den grå i hver afbryder i en sort terminal og er så tændledning i lampeudtaget. Lampen forbindes til blå og grå. Den hvide forbindes til den røde terminal i hver afbryder, og hvis kablet går gennem lampestedet, forbindes de to hvide med hinanden og skal ikke have forbindelse til andet.

fase
Når det er de farver du har i installationen tyder det på at det er ledninger der er trukket i rør. Så skal du være sikker på at det er de hvide der går igennem ved lampeudtag UDEN at være forbundne til andet der.
Er det den grå der går lige igennem så ombytter du hvis og grå i Fabrins udmærkede gennemgang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er løse ledninger trukket i rillerør. Jeg fik det til at virke ved at følge Fabrins vejledning og lampestedet tænder/slukker korrekt på begge korrespondancer.
Jeg takker og bukker for den meget gode hjælp.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis