Skift af utæt ekspansionsbeholder ved fjernvarme

Jeg har et fjernvarmesystem med varmeveksler på radiatorsiden, hvor der sidder en ekspansionsbeholder der er blevet utæt. Systemet kan ikke hold tryk - vandet kommer ud gennem ekspansionsbeholderen når jeg fylder vand på. Der sidder en Zilmet 12L beholder med 1 bar fortryk (se vedhæftet billede).

Spørgsmål: Det undre mig at fortrykket er 1 bar, når mit hus er et lille 1 plans hus på 90 m2 med i alt 6 radiatorer - burde fortrykket ikke havde været nærmere 0.5 bar. Eller er det mig, der ikke helt forstår teorien?

På forhånd tak.


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et fortryk på 0,5 bar, Ikke nødvendig vis, det afhænger af given VVS'er, der har installeret beholderen.
Nogle VVS'er har den opfattelse at det er godt med et tryk på1,5 - 2 bar.
Hvad begrundelse så er, kender jeg ikke.
Er lidt i tvivl om der i det hele taget findes et "teknisk" argument for det høje tryk.
Om dit hus er på 90 m2 eller større har ikke noget at gøre med om fortrykket er 0,5 eller 1 bar. Du skal lægge mærke til driftstrykket og volumen, som i dit tilfælde er 3 bar og 12L. Køb en ny ekspansionsbeholder monter den. Den ny vil sikkert have et fortryk på 0,5 bar.

fase
Det ønskede tryk i varmeanlæg vil oftest være 1 - 2 bar på vandsiden. Inden i trykekspansion ligger der en ballon, som er pustet op med det man kalder fortryk. Det skal måles hvor der ikke er driftstryk på anlægget.
Er den slet ikke pustet op, så vil vandet næsten fylde beholderen og der vil kun være en lille luftlomme. Trykekspansion virker stort set ikke.
En fortrykket 1,5 - 2,0 bar så kan vandtrykket ikke presse ballonen sammen og trykekspansion virker overhovedet ikke.
Fortrykket skal ligge på ca.1/2 delen af drifts tryk. Så presser vandtrykket ballon sammen så ekspansion netop er fyldt med ca. 1/2 vand og 1/2 ballon ( luft) Trykket er naturligvis så steget i ballon til samme tryk som driftstryk .
Nu har vandet mulighed for at udvide sig når der varmes op, (trykket stiger lidt og ballon fylder lidt mindre) Eller vandet fylder lidt mindre ved afkøling ( trykket falder lidt og ballon bliver lidt større)
Du forstår måske ikke helt teorien når du kombinerer husstørrelse med fortryk. I et lille anlæg er der ikke så mange liter vand og derfor heller ikke så stor udvidelse. Altså er det anlæggets størrelse der bestemmer størrelse på trykekspansion
Men fortryk bør være nogenlunde den samme i store som små anlæg.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Fortrykket skal måles ud fra afstanden af din ekspansionsbeholder og til den øverste radiator plus 0,2. Så hvis der er 3 meter mellem, skal fortrykket lyde på 0,3bar.+ 0,2bar= 0,5bar. 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis