Ret kolonihave-hus op, igen ! :)

Hej alle kloge gør-det-selv’ere...
Jeg har fulgt med i en del tråde og gennemtrawlet samtaler herinde for en god løsning på mit problem. Ikke helt i mål dog...

lang historie kort. Gammelt træ-kolonihavehus bygget i ‘56, bundrem på punktfundament. Lille tilbygning i samme stil på 8-10 kvm fra 2005. Tilbygningen har sat sig og hælder 6-8cm til den ene side.

Efter meget læsning om det hele, beslutter jeg at en løsning med at kile det op mellem punkt-fundament og bundrem er den nemmeste oG hurtigste løsning.

MEN det viser sig da jeg forsøger at løfte bundremmen med 2 donkrafter at der stikket en tyk metal-skrue op fra fundamentet ind i bundremmen. Måske en slags sko? Så bundremmen er altså spændt/skruet fast i fundamenterne. Kan jeg bare save den over med en nedstryger og så løfte bundremmen? Eller braser hele lortet ned så??

(jeg testede lige på den gamle del af huset - der kan jeg let løfte bundremmen op fra punktfundamenterne)

Håber på lidt hjælp ! Tusind tak på forhånd /Søren


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gevindstykket er for at tilbygningen ikke. Skal sejle af i storm. Skær dem over og sikr - hvis du synes - med ankre. Du bør nok sørge for at anlægsflade på kiler er lige så store som remmen. Det bedste var, hvis du kunne lægge et helt stykke fra punkt til punkt og skrue sammen med gamle rem.

 

Tusind tak for svar uldal ! Det gir god mening ... der er desværre ikke meget plads at arbejde på; så svært at komme ind med meget mere end et par kiler. Måske et større bræt. Det er dog ikke nødvendig på mere end ca halvdelen af punktfundamenter — så resten af dem holder forhåbentlig tilbygningen på plads på remmen?
Ja, det vil de nok gøre, men du kan da bore ned gennem rem og kiler og ned i betonen, altså oppe fra. Og så i med et limanker eller en kraftig karmskrue.

Elektronikteknikeren
Tak jeg gir det et skud

lidt noget andet- men i forlængelse af samme projekt:
Inde under samme tilbygning, ser det ud til at gulvisoleringen er ved at falde ud. Det er lidt svært at se præcis hvad der sker inde under — men jeg kan se nogle masonit-plader der bøjer ned mod jorden ... mit spørgsmål er, hvordan kan jeg komme derind og skubbe det op, uden at skulle brække gulvet op indenfor? Der er kun ca 20-25 cm mellem bunden af huset og jorden ... så kan ikke komme ind under huset ...
Har du overvejet om der skal støbes et nyt fundament så problemet(sætningsskaden) ikke bare fortsætter?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis