Høj plantekasse og storm, kan det lade sig gøre

Jeg vil gerne lave en kasse som på billedet. Den skal være 120cm bred, 110cm høj og 30cm dyb. Hvis jeg lægger 100kg fliser i bunden, tror i det vil være nok til at sådan en vil klare en storm uden at vælte? Eller hvor meget vægt skal man mon op på.

Er i tvivl om det kan betale sig at begynde at lave dem, hvis man på en måde kan regne sig frem til, hvad der er muligt og hvad der ikke er, for der må være noget tryk på sådan en side ved 30-35m/s.

Nogen der har lidt erfaring med sådan noget?


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal ca. 600 kg jord i hver kasse. Jeg tror at de ikke blæser væk lige med det samme.

Beton fliser vejer ikke meget mere end komprimeret jord. Jeg ville komprimere den nederste halvdel for at flytte balance punktet lidt og få mere vægt i bunden.

Min mavefornemmelse siger mig at det nok skal blive stående, men måske en ingeniør kan give dig en beregning på om de kan holde.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 25-05-2020 10:28:11

Der skal ca. 600 kg jord i hver kasse. Jeg tror at de ikke blæser væk lige med det samme.

Beton fliser vejer ikke meget mere end komprimeret jord. Jeg ville komprimere den nederste halvdel for at flytte balance punktet lidt og få mere vægt i bunden.

Min mavefornemmelse siger mig at det nok skal blive stående, men måske en ingeniør kan give dig en beregning på om de kan holde.

Det var ikke meningen de skulle fyldes med jord, derfor jeg overvejede sten. Der skal kun små planter i nogle af dem, hvor de kommer i en balje eller lign, som der kan skæres ud til i toppen.

Har regnet på det og der er ca. 90kg tryk på den i en storm (direkte på). Det bliver alligevel en del :D
Men har lavet en test nu og bygget en i noget gammelt træ, for at se hvad der skal til. Det bliver en med "huller" mellem brædderne for at lette trykket lidt. Har lavet den 180 i stedet for og kun 100 høj og med 10 fliser i bunden, så står den ret stabilt, men tror ikke den ville klare en storm.

Jeg planlægger videre  og får måske nogle nye input og ideer

Det næste er så, hvordan får man sådan en brun "gennemsigtig" farve, på lyst træ? Er der noget bestemt man kan bruge? Er det ikke sådan en her https://www.jemogfix.dk/gori-303-transparent-traeolie-terrasser-nyatoh-5-liter/6103/9049908/

 

I farvehandel eller byggemarked har de pinde som farveprøver med de forskellige træbeskyttelser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, det vil jeg prøve.

Lige en sidste ting. Hvis man giver det træbeskyttelse og det ikke kommer til at stå i vand, skal man så stadig bruge trykimprægneret træ til sådan noget, eller er "alm." træ lige så godt i det tilfælde?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også