Inspiration til om/til-bygning

Hej ForumVi bor i et mindre1-plans parecl hus fra 1969. Huset er kun på 119m2 hvoraf de 15m2 er fordelt på et stort bryggers. Dvs huset er ikke synderligt stort, og vi har efterhånden behov for lidt mere plads.
Vi er rigtig glade for at bo hvor vi gør, så vi føler ikke den store lyst til at skulle flytte.

Vi syntes selv vores grundplan ikke er særlig optimal, men vi har ikke fantasien til at se hvordan den kan laves bedre. Vi har tænkt på om vi skulle bygge til, men heller ikke her rækker vores fantasi særlig langt.
Vi kunne godt tænke os et større køkken/alrum og et værelse ekstra.

Har i nogen bud hvordan det kunne laves?
Det skal siges der skal håndværkere til langt det meste og vi havde talt om måske at smide 1 mil i projektet.

Tagryggen går fra venstre mod højre.

Grundet den måde vores grund er indrettet vil det ikke umiddelbart være muligt at bygge til fra hverken venstre eller højre eller mod siden hvor badeværelset er som tilbygning.
Vi tror kun der er mulighed for at bygge ud ved køkken og gang.

Vi håber nogen kan komme med lidt inspiration til en evt om/til-bygning.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke fuld af gode ideer men har for nylig fundet ud af en arkitekt er billigere end man tror. Hvis i ved vil bygge om og bruge en million på det, kan vel bruge 10-15 tusind på nogle skitser til at starte med. Det kan anbefales vi har selv gjort det med et sommerhus positiv oplevelse

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

En arkitekt er en rigtigt god start, det har vi også talt om. Men inden vi smed 10k i det ville vi se om nogle med mere fantasi end os kunne finde på noget godt.
Vi syntes det ville være lidt ærgeligt at hyre en arkitekt hvis han ikke mener vores hus er optimalt at bygge videre på.
Altid godt at høre om nogen har idéer, der er mange dygtige folk på dette forum.

Arkitekten vil dog godt nok være en sølle en af slagsen, hvis vedkommende kigger sig rundt og siger at jeres hus er uegnet til ombygning/tilbygning og så sender en regning på 10k.

De er netop trænet i at se muligheder og optimere indenfor bundne rammer. Jeg ville tage kontakt til en med det samme.

Vi var igennem en lignende øvelse og fik nogle rigtigt fine skitser for pengene. Vi endte med at flytte alligevel da der ingen økonomi var i projektet set i forhold til vores ønsker. Det var dog ikke arkitektens skyld, men mere området.
Der mangler lidt info i min optik. Hvor er haven fx?

Det mest oplagte ville jo være at udvide nedad i fuld bredde. Jeg ville vælte væggene mellem stue og køkken samt gang og måske det disponible rum. Det vil give Jer et stort køkken-alrum og samtidig inkorporere stuen på en måde, så i får masser af lys ind fra mange forskellige vinkler.
Jeg ville bibeholde det store værelse som et master bedroom og bruge det lille værelse som kontor eller walk-in closet.

Tilbygningen kunne i så fald indeholde to større børneværelser (du skriver ikke, hvad værelserne skal bruges til, så jeg formoder at det er til børn). At flytte dem væk fra forældresoveværelset tror jeg, I vil blive glade for i længden.

Ovenstående vil skabe en moderne planløsning med åbne rum, masterbedroom med eget bad/toilet, forældre-/børneafdeling forskudt og masser af lys.

Ny indgang kunne etableres gennem bryggers.
Hej.
Har i udvendig billeder af huset, så man kan danne sig et bedre indtryk af mulig tilbygning?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
FeuerDK det lyder slet ikke som nogen dum plan. Og ja, de ekstra værelser er til børn da vores søn lige nu har det lille værelse ved siden af gæstetoilettet. Det er fint nu, men når han bliver større eller han får en søskende kunne vi godt bruge lidt mere plads.

Jeg ser om jeg kan få lagt billede op af grunden, samt billeder udendørs så man bedre kan se huset. Jeg er nemlig i tvivl omkring hvordan man ville kunne lave taget da det hurtigt bliver lavt hvis huset skal udvides. Taget blev lagt for et par år tilbage. Det skal siges der også meget gerne skal meget gerne også være plads på grunden og budgettet til enten et større værksted, eller at garagen kan renoveres/gøres større

Det sikre valg er at gå med samme stil som eksisterende hus. Alternativt at lave en tilbygning der stilmæssigt ligger i den helt anden grøft. Men så skal du have en arkitekt på for at få en gennemført løsning, der ikke ligner en lego-borg.
Men min tanke er umiddelbart, at den pæneste løsning vil være at lave en tagkonstruktion, der hænger sammen med eksisterende. Altså med en ekstra rygning (giver det mening?) og så forlænge huset ud. Ved ikke, hvordan jeg skal beskrive det?
Og når de så er i gang med at hive taget fra hinanden, så indsætte et stort Velux vindue midt i køkken-alrummet for at få endnu mere lys ind.
Jeg har fået leget lidt med Floorplanner (Super fedt program i øvrigt)

Det ser da ok i min optik. Måske lige en fransk dør mellem entre og køkken/alrum.
Det er jo så mere eller mindre alle indervægge der skal rives ned så det ligner en større opgave.

Det enestejeg går og spekulere på er om man kan gøre noget ved dent lave tag. Som det ses på billederne af huset, den vinkel vi har nu ender taget meget lavt. Tagrenden er vel omkring de 2 meter oppe, så hvis vi bygger ud i fuld længde vil tagfoden være ret lav. Kan man komme udenom det ved at lave en anden form for tagkonstruktion? Vi er ikke meget for flade tage.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis