Regnsikring af muret balkon-/altangulv som er oven på karnap

På min muremester villa fra 1924 er der en sydvendt balkon/altan, som desværre ikke har det alt for godt. Den skal her til sommer have en overhaling. Jeg har i den forbindelse spørgsmål til selve "gulvet" (belægningen). Under balkonen findes karnappet til stuen. Så den skal være 100% vandtæt, garanteret.

Grundet formodede tidligere tiders utætheder (før min tid. Jeg købte huset i 2019) er gulvet beklædt af en slags gummihud. Den vil jeg naturligvis gerne af med, da jeg gerne vil ende med fliser.

Hvis jeg kradser i overfladen kommer jeg ned til hvad ligner noget rødmalet beton af en art.

Jeg forestiller mig at jeg vil kradse alt gummihuden af og derefter behandle den på en måde, således at den er vandtæt. I hjørnet er der et afløb, hvor vandet løber ud og ned i et nedløbsrør, som sidder på siden af huset. Dette "hul" til afløber lader blot til at være et muret hul i murværket - der er ingen synlig forring, ud over lidt gummihud.

Det er her mine spørgsmål kommer ind.

  1. Hvordan behandler jeg balkon-overfladen bedst muligt inden jeg lægger fliser på? 
    1. Og hvorledes med fliseklæb / klinkefuge? Kræver der noget specialt ift. at det skal være udendørs på en altan (sammenlignet med et badeværelse) ?
  2. Hvad med afløbet?


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal sikre at du har tilstrækkeligt fald mod et afløb eller lignende1-3 cm pr løbende meter. Forhåbentlig er der det i forvejen ellers skal du i gang med at spartle gulvet først før du primer og lægger en ny 2komponent vådrumsmembran som er egnet til udendørs som eks. alfix 2k. Vådrumsmembranen skal også lægges op af siderne på balkonen, med armering i overgangene lidt ligesom på et badeværelse. fliseklæberen skal også være egnet til udendørs brug, som eks blå Lip multi, fugen er bare en alm flisefuge som også bruges til badeværelser. Læs det med småt bag på pakkerne der står oftest om det egnet til udendørs brug. Fliserne du bruger skal være frost og skridsikre. God fornøjelse med projektet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også