Gulvarme eller radiator

Hej LDS
Forleden aften var mig og konen til julefrokost hos et venne par.
De bor i et nyt hus der er bygget af KFS huse.
Deres trægulv føldes meget varm og det var endlig ikke behagelig
at opholde sig på i længerer tid. Temperaturen i rummet var 23 grader.
Da vi hend på natten skulle til og hjem var jeg ca. gået en skostørrelse op. Mine fødder var hævede.
Da jeg selv skal til at bygge er jeg lidt bekymret for om det er det
rigtige for mig at lave gulvarme, eller om man istædet skal vælge
radiator.
Kan det værre at deres gulvarme ikke fungerer som det skal pga.
forkert trægulv eller måske er det ikke reguleret rigtig ind.
Det kan måske også tænkes at man bare skal vænde sig til det.
MVH Kuld

malene.f
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Jeg bryder mig heller ikke om gulvvarme.
Der må godt være LIDT fodkoldt, så man kan putte fødderne ind under sig i sofaen smile

Og så en god brændeovn, eller et par radiatorer, så er jeg klar til at flytte ind smile

Gulvvarme slukker man heller ikke lige for. Der går mange timer før betonen afgiver/modtager varmen. Hvis man skal have gulvvarme, så skal man også have noget udendørs temperaturmåler, så systemet selv kan udregne om den skal skrue lidt op eller ned - i god tid.

Mvh og god jul
ThomasB
Jeg forstår slet ikke jeres bekymring. Jeg har selv haft gulvvarme i flere år og kunne slet ikke forestille mig andet. Det er jo tilladt at skrue ned for temperaturen så ens fødder ikke hæver smile

Med gulvvarme er man i stand til at køre med en generel lavere temperatur da varmen kommer nedefra. Moderne gulvvarmeanlæg kan desuden kobles sammen med temperaturmålere så man ikke bliver overrasket over pludselige skift i vejret.

Jeg vil dog stadig anbefale en brændeovn som suplement da man så altid kan få noget hurtig varme da betonen selvfølgelig ikke reagerer så hurtigt som en radiator.

Som et ekstra plus slipper man jo også for at have rør og radiatorer i alle rum hvilket efter min mening ikke ligefrem pynter.

Med venlig hilsen
Morten Nielsen
Gulvvare fungere også fint hos mig. Supleret med en brændeovn i alrummet, dvs. den bidrager med en ikke uvæsentlig del af varmen da vi har gulvvarmen justeret ret lavt.. SPARE SPARE.

I sove værelset har vi også gulvvarme, men stillet meget lavt, rummet må gerne være lidt køligt.

Børneværelserne er med radiator da man jo gerne vil have varme om dagen og en køligere temp om natten... Det er der ikke rigtig mulighed for med gulvvarme så her blev valget at der blev opsat radiatorer istedet.

Jeg kan dog have lidt problemer med hurtig omslag i vejret til kulde og blæst i stuen. Stuen er med ydernur på tre sider og åben til kip... altså enstor udvendig flade der giver køling og en stor volumen i rummet, ca dobbelt så stor som normalt. Men når de franske døre ( hvorfor hedder de sådan ? ) åbnes så kan brændeovnen give et godt tilskud i stuen og det hele fungerer fint...

Venligst Njord

MVH Njord
Hej

Jeg tror også en stue temperetur på 23 grader med gulvvarme er alt for høj, men det er jo som folk er vant til.
Det er noget med at gulvvarme under trægulv må max kunne gå til 27 grader under opvarmning, så hvis der måske har været træk eller lignende ved føler/termostat, så kører gulvvarmen måske konstant og træoverfladen har måske været på 27 grader, når der er 23 grader længere oppe i rummet.
Jeg tror deres føler måske sidder forkert eller er defekt.
Jeg har ikke selv gulvvarme, men når jeg har gæster og lidt stearinlys tændt, bliver rumtemperaturen altid varmere og mine radiatorer er så næsten altid kolde.
Der findes også de personer, at når de får gæster, så må de endelig ikke fryse og de skruer så godt op for varmen. Puha.
God jul og et godt nytår.

Med venlig hilsen

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis