Plade til at hæve opvaskemaskine 2 centimeter

Jeg har kig på en opvaskemaskine med max højde 87 cm, og højde mellem gulv og bordplade er 88,1 cm.
Så jeg tænker jeg vil skaffe en 60x60x2 cm plade at lægge under:

- Nogen der har kendskab til om man kan købe noget specielt lavet til formålet?
- Hvilket materiale skal jeg vælge hvis jeg tager i byggemarkedet? (vandfast krydsfiner f.eks)
- Er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse? (ustabil maskine, andre problemer)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bare skrue benene på opvaskeren ned, så højden passer. Det drejer sig om 1 cm. Men ellers ville jeg købe noget vandfast krydsfiner.

fase
Tak for hurtigt svar.

Mht. højden forklarede jeg det måske ikke ordentligt (eller jeg forstår ikke dit svar :-)): Maskinen kan justeres mellem 80,5 og 87 cm, dvs jeg kan ikke undgå mellemrummet på 1 cm op til bordpladen ved at skrue på benene.
Jeg har misforstået dit spørgsmål. Så du skal ud at købe en plade til at løfte maskinen. Du har flere muligheder, når du stiller på maskinenes fødder. Du kan skrue et par lister under køkkenbordet. Er det et problem med de 10 mm mellem maskine og bordplade? Ellers køb et stykke bordplade, som fås i forskellige tykkelser, til at lægge under maskinen. For en sikkerheds skyld ville jeg male/lakere de sider, der ikke er dækket af melamin. 

fase
Hvorfor vil du ikke have luft? Er det af æstetiske årsager, eller?
Ofte skal man montere en beskyttelsesliste/folie op over maskinen, lige der hvor man åbner låger, for at undgå at damp mv. fra maskinen går lige op i bordpladen når man åbner den efter vask. Det følger faktisk tit med.
Hvis det er en maskine til indbygning, så følger der ofte beslag med, så ikke den vælter ved åben låge, når man trækker den nederste kurv ud med indhold.
Hvis du laver 0-tolerance ved toppen, risikerer man evt. at køle,,e fingrene, hvis man holder på toppen af lågen. 😆

Træd ikke på mine ledninger :o)
Det er en model til underbygning, ikke integreret.

Som jeg har forstået det skal en opvaskemaskine monteres, så der ikke er mellemrum mellem top og bordplade.

Det er en Miele, og alle vil gerne sælge mig en xxl model i stedet (hvilket vil koste mig 4.000 kr da jeg så er nødt til at vælge en step-up model)

Grunde jeg kan komme i tanke om:
- æstetikken
- risiko for at den rykker sig når man åbner lågen
- mere larm som følge af at der ikke er lukket ordentligt af

Hvis der er folie/lister med vil jeg tro de er medregnet i maskinens mål, da man ellers kan komme til at købe en for høj maskine.

Men måske er jeg galt på den - sidste gang jeg købte en opvaskemaskine skænkede jeg det ikke en tanke 🙂 (har en bosch der er en anelse tættere på bordet)
Annonce
Grunde jeg kan komme i tanke om:
- æstetikken
- risiko for at den rykker sig når man åbner lågen
- mere larm som følge af at der ikke er lukket ordentligt af
 
Æstetikken kan vi ikke diskutere, det din egen afgørelse.
Risikoen for at den flytter sig er da tilstede, med mindre maskinen er spændt op mod bordet, men jeg ser det ikke som et problem. Jeg har en Miele.
Der er ikke mere larm, fordi der er 10 mm mellem maskine og bordplade. Min  maskine vasker tit op, mens jeg sover.
Min løsning ville være et stykke bordplade uden buet forkant. Ikke synlige stykker ville jeg male, så de blev modstandsdygtige over for fugt.

fase
Er nede i byggemarkedet for at skaffe en plade, så vil det vise sig om det var en god idé 🙂
Men godt at høre det kan fungere uden, hvis det ikke er tilfældet!
Nu fik jeg købt en mdf plade, men den er vist ikke fugtbestandig (glemte det fuldstændig da jeg stod dernede).
Er det vigtigt?
Din opvaskemaskine burde være vandtæt !  
Men man sjasker af og til, når man fylder og tømmer maskinen. Giv pladen en eller to gange klar lak eller maling i en passende farve, så burde der være lukket nogenlunde af for fugt og vandsjask. 

Træd ikke på mine ledninger :o)
Og kig så i brugs forvirring. De fleste opvaskere til underbygning har 2 huller ud i siden eller op igennem toppen. Her er der beregnet til at man kan skrue den fast så den netop ikke tipper hvis barn eller barnebarn lægger sig på lugen i åben tilstand ( kan ikke anbefales )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også