MDF-bord med linoleum - placering af sarg

Hej LDS
Jeg skal lave et linoleumsbord af 22 mm MDF, påsat koniske egetræsben. Bordet vil skulle måle 240x105 cm. Dertil mulighed for at sætte tillægsplader på 50cm i hver ende

Mit spørgsmål går til sargen, som jeg hare tænkt mig at lave i 4,5x4,5 cm fyretræsreglar.

Jeg vil gerne have sargen tilpas bagetrukket, så ikke den kan ses fra forsiden af bordet . Se billede, hvor jeg forsøger at illustrere mit ønske

Kan man det? Uden at fastgøre benene til sargen? Vil det give nok støtte?

På forhånd tak for hjælpen :)

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Tror sargen skal være højere en 4,5 cm, ellers kommer bordet til at hænge på midten.
Især hvis benene plaseres helt ude ved hjørnet. (for der skal vel ikke 6 ben på ? )
Hvis benene er i er, vil det se godt ud hvis sargen også var eg.
Ved ikke hvor langt du kan trække sargen tilbage, men vil tro 15 cm ca.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar 
kun 15 cm fra kant? Havde håbet den kunne komme længere ind :)
Hvad tror du jeg skal op på i tykkelse, hvis ikke 4,5cm er nok??
Det er højden på din sarg der giver styrken. Mener at højden indgår i 2. potens i styrkeberegning, så 4,5 indgår med en faktor 20,25 mens f.eks. 7,5 ingår med en faktor 56,25. 

Søren O
Hvor placeres benene ?
Vi har et fabriksfremstillet spisebord i massiv bøg, her måler sargen 2,5 x 9 cm og der er ca 1,5 m mellem benene.
Sargen er trukken 17 cm tilbage.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Søren O skrev den 24-05-2020 10:09:43

Det er højden på din sarg der giver styrken. Mener at højden indgår i 2. potens i styrkeberegning, så 4,5 indgår med en faktor 20,25 mens f.eks. 7,5 ingår med en faktor 56,25.

 Hvad anbefales af styrke værdi?

je_ns skrev den 24-05-2020 10:10:02

Hvor placeres benene ?
Vi har et fabriksfremstillet spisebord i massiv bøg, her måler sargen 2,5 x 9 cm og der er ca 1,5 m mellem benene.
Sargen er trukken 17 cm tilbage.

 Små 10 cm inde i hvert hjørne. De runde klatrer på billedet :)

Jeg kan ikke give dig noget facit, du bliver nødt til at prøve dig frem.
Hvis vi sammenligner med oplysningerne fra Jens med en sarg på 2,5 x 9 cm ved en benafstand på 1,5 m, så skal du lave en noget mere stabil sarg, da du sikkert vil få ca. 2,0 m mellem dine bordben. Du kan selvfølgelig også lave en sarg som er 4-5 cm. bred.
Husk også på at mdf ikke er så formstabil som massiv eg.

Søren O
Hej     Hvis du gerne vil have den slanke udgave, som du skriver i starten, er en mulighed, at lave en ramme af firkantstålrør f. eks. 50 x 50x4 (4mm godstykkelse), hvis du har mulighed for at arbejde i stål. Det vil være diskret og kan skjules bag sagen og det vil ikke komme til at hænge over tid. Hilsen Johnny 

Johnny cnc
Johnny cnc skrev den 24-05-2020 14:02:01

Hej     Hvis du gerne vil have den slanke udgave, som du skriver i starten, er en mulighed, at lave en ramme af firkantstålrør f. eks. 50 x 50x4 (4mm godstykkelse), hvis du har mulighed for at arbejde i stål. Det vil være diskret og kan skjules bag sagen og det vil ikke komme til at hænge over tid. Hilsen Johnny

 Tak - har godt tænkt tanken.  

jeg må i tænkeboks...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis