Havetraktor kan ikke startes

Hej. Min MTD havetraktor som jeg har haft i mange år, og mange startproblemer driller stadig. Jeg kan ikke starte den ved koldstart, men kan det med en kraftig booster. Jeg har dog ikke problemer med at starte den når den er kørt varm. Så starter den fint uden booster og ved hjælp af nøglen. Men har den stået 1 time slukket, kan den ikke startes igen, af sig selv. Nogle der har nogle tips til hvad det kan skyldes. ?

på forhånd tak. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er som om starteren bare ikke kan trække motoren rundt over kompressionspunktet, kan det være dine ventiler der skal stilles.

Men ellers kunne det jo også være dit batteri, der er ved at være træt.
Min havde lidt samme problem sidste år, men efter den fik et nyt batteri her i år, starter den med det samme.

Her er en video om startproblemer pga ventilerne, og om justeringen.



Vi prøver igen, i morgen --
Hej. Der er 12,8 volt på batteriet. Har skiftet 3 batterier på den og 3 startere, det er måske ventiler. Når den først er startet, starter den let af sig selv igen. Kan til nød og næppe starte den med en kraftig booster efter en halv til en hel time. 
Køre starteren langsomt rundt ?
Hvis den køre langsomt så prøv.
Mål spændingen på batteriet, når starteren køre.
Prøv evt at kortslut startrelæet, for at udeluk at det fejler noget. (husk at sæt i frigear)


Vi prøver igen, i morgen --
HeJ ! Ja, starteren kører rundt. Meget langsomt, men med en start booster hurtigt, men må stoppe da alting ellers smelter. Men det kan vel ikke være startrelæ, når starter kører rundt. ? Jeg har nu prøvet at målt inden jeg starter er der 13 A og under start når starter kører rundt er der ml. 9,6-10,6 A. Start krans kører meget langsomt rundt.
Annonce
Puttemand skrev den 28-02-2021 11:28:46

HeJ ! Ja, starteren kører rundt. Meget langsomt, men med en start booster hurtigt, men må stoppe da alting ellers smelter. Men det kan vel ikke være startrelæ, når starter kører rundt. ? Jeg har nu prøvet at målt inden jeg starter er der 13 A og under start når starter kører rundt er der ml. 9,6-10,6 A. Start krans kører meget langsomt rundt.

 Du skriver A, men du mener vel volt?

Det passer meget godt med ca 10 volt, så vidt jeg ved er startere til havetraktore, beregnet til ca 10 volt, da der ofte er et lille batteri, og dermed et stort spændingsfald, når starteren køre.
Så sætter man et stort batteri på, og køre længe med starteren, risikere man den "nedsmelter"
har du tjekket oliestanden på motoren?
Prøv at afmonter tændrør, hvis den så køre normal hastighed med starteren, ville jeg tjekke ventil spillerummet.


Vi prøver igen, i morgen --
Hej ! Ja, selvfølgelig volt.

Det kan ikke være relæ da, det er skiftet indenfor 2 års tid, kan jeg se. Prøver lige det med tændrør og oliestand. :O)

Hej igen ! Har nu tjekket olie stand, er ca. lidt under max. på pind. Piller jeg tændrør ud og drejer nøgle kører starter og krans over dobbelt så hurtigt rundt. Som med tændrør på. ? Er det så ventiler ??
Hvis vi kan udelukke dårlig starter, batteri, og startrelæ, så er der jo næsten kun ventilerne tilbage der kan drille.
Dog ville jeg lige få kontrolleret stel forbindelsen, mellem batteri og selve motoren.

Du kan måle med voltmetret, med minus direkte på motorblokken, og plus direkte på starteren, når du turner starteren (med tændrøret monteret)
Måler du stadig væk ca 10 volt, er alt ok frem til starteren.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej ! Har målt fra plus på starter og til motorblok stel. Og drejer nøgle så ligger den svingende ml. 7,5 -9,5 V  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis