Problemer med græsplæne

Hej Allesammen.

Håber der findes nogen her som kan give nogen gode råd til en slidt plæne.

Jeg har en plæne som blev anlagt i foråret 2015. Den stod super flot, tæt og grøn indtil tørken i sommeren 2018. Jeg passer den ved at trække ukrudt op, og gøder efter foreskrifterne april, juni og september.

I foråret 2019 var den meget tynd og hullet pga før nævnte tørke. Det græs som var tilbage var det grove seje græs fra frøblandingen. Så jeg vertikalskar, topdressede med champost, og såede med “Turfline Den rigtige”. Den blev nogenlunde, men ikke må højde med tidligere år.

Nu har den fået samme tur igen i år midt i april. Der er stadig bare pletter og synes ikke rigtig at det nye græs spirer.

Indtil sidste år slog jeg græs cirka hver femte dag (alt efter vækst) Nu klipper jeg med husqvarna robot cirka 40-45mm højde, og sørger selvfølgelig for skarpe knive. Har lige for 2 uger siden givet en let gang NPK gødning.

Hvad gør jeg forkert i forhold til at få mit tætte grønne græstæppe tilbage?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På det sidste billede her er der et godt område i plænen. Herer det som om græsset lige nu er igang med selv at danne en masse nye frø imellem de alm græsstrå.
Annonce
Den er i det hele taget tynd og fisten og trist at se på
den er da meget pæn lidt gødning kunne hjælpe, ellers er der kun den store golf plæne tur.
18/19 var ekstrem hård ved min græsplæne og den er absolut ikke kommet sig endnu.
Tænker du måske skal passe på med at gøde for meget, især når du ikke samler afklip op. Det kan svide græsset af. Og måske giv plænen lidt ro fremfor at give den med vertikalskæring hvert år.
Prøv evt at lade den få lov til at gro lidt langt 8-10 cm, så sætter den vist flere rødder synes jeg jeg har læst.

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis