Motor kører ikke

Hej,
Jeg har en mindre båndsav på kraft, hvor motoren kun giver et ryk, når den startes. Hvis jeg piller kilerem en af, kører den umiddelbart fint. Båndsaven løber fint rundt.
Hvad kan der være galt?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke den mangler en fase eller kører på 2 faser og nul. Har du monteret noget om, skiftet forlængerledning eller lignende.
Hvis den kun har 2 faser og motor kører alene vil den kunne starte op i tilfældig omdrejnings retning. Er det nulleder du har fået blandet ind i det har den meget mindre trækkraft.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og i stikket er ledningerne monteret i de tre klemmer mærket L1, L2 og L3? I stikkontakten skal faserne også være monteret  sådan. Eller måske mangler der en fase.

fase
Jeg kan godt følge dig i at der er 3 ledninger i kabel. Men det siger ikke noget om hvor de tre ledninger er monteret.
Kan kabel af prøves på en anden maskine, eller kan båndsav prøve en anden kabel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lugter din motor af afbrændt elektronlk - det vil være særlig tydeligt i klemkassen. Hvis den lugter (en rigtig fæl lugt) er den ret sikkert "brændt af". En trefaset motor kan ikke tåle at mangle en fase, derfor beskyttes de normalt af et motorværn.

Søren O
Annonce
Det viste sig, at det er motorrelæet, som slo fra, dog lige præcis ikke de 2 gange, hvor jeg pillede kileremmen af. Efter at have tænt/slukket ca 10 gange, har jeg fået motoren i gang. Det er noget ustabilt, hvornår den vil starte og relæet slår også fra selv om strømmen er taget fra. Kan det fikses? 
Kunne vi ikke fået billede af motorværnet/motorrelæet? Hvis relæet slår fra selvom strømmen er taget fra tyder på et defekt relæ.

fase
Du har sikkert et relæstyret motorværn. Det sikrer at din sav ikke selv kan starte efter en strømafbrydelse. Det er en sikkerhed du ikke må se stort på.
Har du prøvet at blæse "motorværnet" rent med trykluft?

Søren O
Jeg kan ikke finde ud af at indsætte et billede fra telefonen, men har blæst motorværnet igennem og masseret kontakten. Det ser ud til at have virket. Tak for jeres input.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis