Elastisk fuge i bruseniche - hvordan ville en prof gøre det?

Hej

Jeg skal have fuget imellem væg og gulv i min bruseniche. Fugen skal være antracitgrå lige som gulvflisen.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg mest korrekt lægger fugen...

Jeg kan selv se to løsninger:

1. En lodret fuge som flugter med underkanten af vægflisen. Den nemmeste at lave, men jeg er i tvivl om den får nok vedhæftning.

2. En 45 graders profil. Tænker denne vil blive stærkere og få mere vedhæftning. Men hvordan gør jeg det uden at gratte grå fuge op på de hvide fliser? Navnlig når vægfliserne har relativt mange fuger. Her er jeg bange for at jeg kommer til at få en ujævn fuge som ikke bliver pæn. Og får jeg første fugemasse op på de hvide epoxy fuger, så er det ikke til at få af.

Er malertape løsningen? Eller er det kun for amatører?
Eller bør jeg få fat i en prof?

Nogen forslag? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville da absolut bruge malertape, men af den lyseblå type som limer lidt bedre fast. Det skal jo så klemmes godt ind i hver fuge efterhånden som du kommer frem.
En anden mulighed er at lægge fugen pæn med pistolen, og spraye sæbevand hen over inden du klemmer den med fugepind eller disse gummifuge klodser Fugemestersæt. Når der er sæbevand vil fugen have svært ved at hænge fast hvor den ikke skal.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har et fugemestersæt. Det er fint til at trække fugen pæn, men det komprimerer ingenting.
Måske en gammeldags fugepind som har stået i blød i sæbevand, ikke ville være så tosset...

Ville du lave fugen lodret eller skrå? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu har jeg tænkt, og planen må være at trække en stribe blå malertape ned til underkanten af vægflisen.
Lægge fugen og evt trykke den godt ind med en fugepind mættet i sæbevand.
Til sidst trække fugen pæn med en 45 graders klods fra fugemestersættet, som akkurat går op til -eller lige en my under vægflisen, så fugen ikke kommer op over malertapen.

Det er en god løsning. Jeg blev lidt fra tråden i håb om at der kom andre på banen omkring 45 gr. eller ej.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej så får du lige min mening, 45 grader er  no  go i min optik jeg tror ikke det holder bedre også kommer det nemt til at se voldsomt ud da fugen bliver for bred. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Husk noget bagstop så den ikke binder til din vådrum siking. Fugen holder ikke evigt, og du skal kunne skære den så den kan skiftes. Kan du give nogle erfaringer omkring dine epoxy fuger. Jeg skal til det samme. Tider, afrensning osv.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej aeroe.
Du må absolut IKKE bruge sæbevand, som ev elmand skriver. Du skal bruge fugevæske, som du køber på den nærmeste byggehandel. Det er også det du skal bruge til din fugepinde. Hvis du bruger sæbevand, så vil du med sikkerhed opleve at fugen slipper. Sæbevand er bandlyst på byggepladser af samme grund.
Vedr. udførelsen er jeg mere eller mindre enig. :) 
Du kan overveje at bruge et fugefixer fra jem og fix, som er et glimrende instrument til at lægge nye fuger eller skifte gamle fuger. Du kan bruge malertape, men det kan give en kant på fugen, som ikke er så pæn. Uhærdet silikonefugemasse kan i øvrigt fjernes med acetone, men det kræver, at fladen det fjernes fra, kan holde til acetone.

Hellere leje end at bo på gaden.
Zenofexxx: Tak for korrektion. Jeg har selv for nylig brugt fuge væske men der står netop at med det kan man få ekstra fuge til at klæbe ovenpå igen hvis der er for lidt. Så jeg tænkt på hans epoxy fuger.
Når jeg mente sæbevand så var det for at fugen IKKE skulle klæbe andre steder end hvor det skal være. Altså lægge fugen først med pistol og så sæbe vandståge på fliser. Der vil ikke komme sæbe på hvor fugen er lagt imod.
Men hvis det er NO GO så er det naturligvis ikke den løsning man skal bruge i dag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også