Nogen ide om hvad denne metal vogn har været til ?

Er der nogen der ved hvad denne vogn har været til ?
Er der nogen der ved hvad denne vogn har været til... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jens J. skrev den 25-05-2020 12:37:39

Et vildt gæt. Måske til at transportere mælkejunger med.

se linket den ligner 

 

I skal have tak for jeres indlæg.

Det link jeg kom med til en gammel auktion deres beskrivelse at det var til en mælkejunge passer ikke.( men den kunne ligså godt have været til det)

Antagelsen at det er en trækvogn til mindre børn er god nok og der har været et buet træsæde i bunden flg museum har bekræftet

https://www.kulturarv.dk/mussam/VisGenstand.action?genstandId=9850036

Det skulle også være en meget lille besætning hvis man ville køre med 1 mælkejunge ad gangen. I min barndom på en lille gård havde vi en vogn til 4 stk. 80 punds junger. Jeg har dem i øvrigt her ude på terrassen med min fars navn og leverandør nummer indgraveret.  
I øvrigt kom mælkekusken så forbi og hentede dem, hvis han ikke var så fuld at han glemte dem. I så fald måtte den gamle læsse dem på en vogn og indhente ham inden mejeriet ( han skulle jo ind på andre gårde), ellers kunne han blive fyret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 25-05-2020 22:45:05

Det skulle også være en meget lille besætning hvis man ville køre med 1 mælkejunge ad gangen. I min barndom på en lille gård havde vi en vogn til 4 stk. 80 punds junger. Jeg har dem i øvrigt her ude på terrassen med min fars navn og leverandør nummer indgraveret.
I øvrigt kom mælkekusken så forbi og hentede dem, hvis han ikke var så fuld at han glemte dem. I så fald måtte den gamle læsse dem på en vogn og indhente ham inden mejeriet ( han skulle jo ind på andre gårde), ellers kunne han blive fyret.

 Tak for den lille historie, Vi har valgt den skal over til Hjortsvang museum ved Tørring, de vil gerne modtage den..

https://www.hjortsvangmuseum.dk/
Mælkekusken har senere da jeg var en ganske ung mand selv fortalt mig hvordan det gik til at han fik lidt for meget på hans traktor køretur. Det er en historie jeg aldrig glemmer. Hvis i kan forstå det så prøver jeg nogenlunde med hans egne ord.
A håe li hent æ spand nie ve Jens Hansen å vå såo væj op te Kristian Pedersen, i ved ham op li atter æ bak. Så da a så kom op o æ bak så skjæn æ suel så dæjli o mi hyvre sie, så a tøt li a vil hold lidt. A kigged så nie i æ kas for å sie om dær et sku lij noj der. Å jow for satan der låe li en bette Kyvling. Den kom så op te fårs brøst, og a vred æ hals rundt oen, å nie kom en. Hold da kjæft den smajt godt, så a so lie atter om der et sku være jen mere. Åh det var der dælenfo - å den vår lie så guer. Så wå´èt jo a kam te i glem æ spand nie ved do fåer. Han skyndt sæ så atter mæ og fik dem ower o æ vugn. Ja han vår rår di fåer.
Ordforklaring
skjæn æ suel - Solen skinnede
hyvre sie - højre side
Æ kas - Værktøjs kassen der hænger på skærmen i en traktor
bette Kyvling - lille kylling ( den mindste snaps flaske der kunne købes )
rår di får - Du har en rar far


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
A håe li hent æ spand nie ve Jens Hansen å vå såo væj op te Kristian Pedersen, i ved ham op li atter æ bak. Så da a så kom op o æ bak så skjæn æ suel så dæjli o mi hyvre sie, så a tøt li a vil hold lidt. A kigged så nie i æ kas for å sie om dær et sku lij noj der. Å jow for satan der låe li en bette Kyvling. Den kom så op te fårs brøst, og a vred æ hals rundt oen, å nie kom en. Hold da kjæft den smajt godt, så a so lie atter om der et sku være jen mere. Åh det var der dælenfo - å den vår lie så guer. Så wå´èt jo a kam te i glem æ spand nie ved do fåer. Han skyndt sæ så atter mæ og fik dem ower o æ vugn. Ja han vår rår di fåer.
Jeg havde lige hentet spanden nede ved Jens Hansen og var på vej op til Kristian Pedersen, I ved ham oppe  lige efter bakken. Så da jeg så kom op på bakken, så skinnede solen så dejligt, så jeg syntes lige jeg ville holde lidt. Jeg så ned i kassen for at se om skulle ligge noget der. Og jo for satan der lå en lille kylling. Den kom op til fars bryst, og jeg vred halsen om på den, og ned kon den. Hold kæft hvor smagte den godt, så jeg så lige efter om der skulle være en mere. Og der var der dæleme- og den var ligeså god. Så var det jo, jeg kom til at glemme spandene nede ved din far. Han skyndte sig så efter mig og fik dem over på vognen. Ja, han var rar din far.

fase
Ok så kan folk på djævle øen flere sprog.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, æ ka osse synnejysk, du ved den sproch, der snakkes lidt syd for æ Kongeå.     

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også