Højbed - hvorfor skal stolperne graves ned?

Jeg vil lave nogle højbede i hårdttræ (cumara terrassebrædder på 145x22 mm stk.. Samlet mål bliver formentligt 250 cm x 80 cm og 50 cm høj.

Jeg ser flere steder, at når man laver et højbed, så skal stolperne graves ned...lige så langt ned, som højbedets højde.

Men hvorfor egentlig? Min plan er at stabilisere ved at sætte en stolpe på midten af "langsiden" og tværstivere fra den ene side til den anden.

Er det virkelig nødvendigt at grave ned også? Det er jo noget nemmere at lade være  

Mvh. AllanE
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet tre stk i hårdttræ (garapa) i samme dimensioner. De er ikke gravet ned og er lavet præcis efter den opskrift du havde påtænkt. De holder fint på fjerde år nu.
Hej Allan.
Jeg har lige lavet et højbed til mine georginer af noget billigt cigarkassetræ 16mm. det er 20cm høj og der er ikke gravet noget ned. Det er holdt sammen for oven for hver 1m. Jeg tror dog at når du vil ha det 50cm højt så bliver jordtrykket for neden for stort til at det bliver der. Så der ville jeg nok grave stolperne noget ned. Men 50cm kan jeg heller ikke se nogen grund til.
Havde ikke set Molles indlæg da jeg skrev , så det er åbenbart ikke noget problem.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak, Mollep!

Har du også lavet det med tværstivere? Eller kan de også undværes?

Forestiller mig, at de kan begrænse mulighederne lidt, når der skal plantes.

Mvh. AllanE
Jeg har lavet dem med tværstivere da jeg tror de vil give sig uden pga jordtrykket. Ville ikke turde undlade tværstiver når de heller ikke bliver gravet ned. Indersiden inkl. tværstiver har jeg beklædt med murfolie for at undgå kontakt mellem jord og træ.
Kovas, jeg så ikke dit svar (vi skrev vist samtidig   ). Det er nok rigtigt, at trykket fra jorden bliver stort pga. højden. Jeg gør som Mollep med tværstivere. Måske, hvis jorden tillader det, graver jeg stolperne en smule ned.

Mollep, jeg havde egentlig tænkt at bruge dampspærre-plast til at beklæde indersiden og skærme træet fra jorden. Men murfolie ser smart ud. Det må være nemmere at arbejde med. Vil du anbefale dét fremfor plastik?

Mvh. AllanE
Annonce
Tværstivete behøver ikke at blive placeret ved overkant af højbedet, men kan udmærket placeres 10-20 cm. længere nede. Sæt også en tværstiver helt nede ved bunden af højbedet.

Søren O
Jeg har nogle i 35 cm højde, dog i lærk. Der er intet gravet ned, men de er ca. wm lange, er der er sat en tværstiver i midten. Mit bud er også at jorden vil trykke ud hvis der ikke er tværstivere. Hvis du lægger den lidt nede så begrænser den i praksis heller ikke plantningen.

50cm er iøvrigt meget jord til et højbed, de fleste planter kan sagtens klare sig med 20-25cm. Lav endelig dine bedde 50cm høj, men spar nogle krafter og fyld dem med 20cm flamingo i bunden før du kommer jord i. Så skal du slæbe mindre. Hvis du også sætter flamingoen på sidderne så vokser planterne bedre i ydersæsonen fordi der er mindre frost i jorden.

Ask
På langsiden vil det helt sikkert bule ud, hvis der ikke bliver gjort noget. Og her hjælper det ikke at nedgrave stolperne. gavlene kan naturligvis holde facon der, men de lange sider skal holdes på plads. Man kan bruge samme materiale som sider ellers laves. Det kan så stå med 2 stk.  lodret under jorden ca. 80 cm fra hver ende. Men det er jo kun træk der skal holdes så det kan lige så godt være kraftig ståltråd, galvaniseret hukbånd eller lignende. De sidste fylder ikke så meget nede i jorden. Brug 1 stk. 10 cm fra bunden og 1 stk. 10 cm under jordoverflade hvis du fylder jord i hele højden på 50 cm.
Jeg står lige på tærsklen med en ide om at lave dem i jernplade. Det skal være 6-8 stk cirkelrunde med 1 m i diameter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis