Rengøring af fedtsten

Forleden dag da jeg ikke havde nået at hente brænde ind i tide lagde jeg noget af det til eftertørring i "bagefaget" oven på brændeovnen. Det virker perfekt, brændet bliver fint tørt, lige til at putte i ovnen længe inden det der er derinde er futtet af (jeg har prøvet det før) :? .

Problemet er, at denne gang er der kommet noget sort stads - tjære? - ud af træet og har lavet nogle ikke særligt kønne pletter på fedtstenene :oops: .

Jeg har prøvet at få det af med diverse mere eller mindre krasse ting uden større held cry , er der nogen der har en god ide??

Med julevenlig hilsen
Kim

MVH
Kim
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjære :?: :?:

Fyrer du med jernbanesveller :?: :oops:

Hvis det er hvad jeg tror, nemlig harpiks fra nåletræ, kan det nemt fjernes med sprit. ½ til dig og ½ til pletten :wink:

Glædelig jul.

Mvh.
bodker

Ja hvis det er jernbanesveller, så er det ihvertilfælde til nogle meget små tog tongue

Men iøvrigt er jeg meget enig med dig, der er formentlig tale om harpiks da det er nåletræ. Men (jeg ved godt jer er lidt naiv) er trætjære egentlig ikke - sådan groft sagt - harpiks der er trukket ud fra nåletræ ved hjælp af opvarmning uden egentlig forbrænding :roll: ?

Iøvrigt, sprit hjæper ikke, jeg havde allerede prøvet det, men prøvede det igen med stor tiltro efter din anbefaling. Så er der nogen andre gode råd?

Jeg har indtil videre prøvet: Opvaskemiddel, håndsæbe, vaskepulver, brun sæbe, sprit, acetone, terpentin alt uden større held. Ja det vil sige hver gang jeg prøver et eller andet bliver pletterne en lille bitte smule blegere, så hvis jeg prøver mange gange nok må det vel lykkes til sidst. Men jeg har stor tiltro til, at der er en der har et godt råd, som kan løse problemet lidt mere effektivt.

Mange hilsener
Kim

MVH
Kim
Hej

Prøv med trærens (fabrikat uden betydning) og brug det koncentreret.
prøv evt. og holde det vådt i 10-15 min, ved hjælp af køkkenrulle,
eller lign, skur derefter, godt og grundigt med køkkensvamp.

Go` vind

Colormann
Fedtstenen kan suge den slags til sig. Hvis det er sket er det kun at vente på at tidens tand gnaver det af/falmer det igen..... Ellers er det bedste middel lige ved hånden - En fugtig klud dyppes i askeskuffen og den våde aske bruges som polerermiddel. Asken er basisk i vand og opløser således også de fedtede elementer i tjæren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis