Støbe køkkenbordplade i beton

Jeg går og leger lidt med tanken om at støbe en betonbordplade til køkkenet, men jeg er ikke lige sikker på hvad der er bedst at gøre. Jeg vil helst støbe bordpladen på stedet. Der er ingen grund til at løbe rundt og samle det synes jeg.

Det "svære" ved mit projekt er at der skal være en ca. 35-40 cm bar som man kan sidde ved. Hvordan skal dette stykke støbes så det bliver stærkt nok til ikke at knække når man bruger bordet. Og for at gøre det mere besværligt vil jeg jo selvfølgelig også have den så tynd som muligt. Her tænker jeg 32 mm. Jeg har tænkt på følgende løsninger til baren:

1) bygge en støbeform i træ samt rionet. Alternativt 10 mm armerinsstål?

2) svalehaleplader. disse er 16 mm høje på toppene - jeg er dog bange for at 16 mm "på toppen" af pladerne ikke gør den stærk nok på langs af "halerne" - altså at det kan revne på det tynde stykke

Hvad ville i støbe med?Jeg har overvejet om det kan lade sig gøre at bruge flydespartel (med fiber i), det er nemt at arbejde med, og jeg kan godt lide overfladen der laver, og den skal ikke forarbejdes mere (andet end måske olie, voks eller lak).

En anden ting: jeg vil gerne have en planlimet vask i. Jeg har et par ideer til hvordan det gøres.

1) placere vask i noget forskalling i den rigtige højde og simpelthen støben den sammen med pladen

2) støbe en ramme vasken kan gå i, og derefter skære en fals i betonen som vasken hviler på. Hvad kan jeg skære denne fals med?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge melaminplader som støbeform, de er helt glatte. Du smører dem med lidt madolie før støbning, husk at polere det af igen med køkkenrulle så der kun sidder en tynd oliefilm tilbage. Samlinger fuges med fugemasse.

Svalehaleplader er ikke nødvendigvis en tosset ide, men du skal bruge fiberarmeret beton.

Du kan selv købe fibre som tilsættes almindelig beton når den blandes.

Beton skal blandes så den blot er jordfugtig, så bliver den stærk, og krymper ikke så meget som en våd beton ville. Krympning forsager revner.

Jeg ville ikke bruge rionet når nu der er plader under, men istedet et voliere net/pudsenet eller lignende til at armere mod revner.

Overfladen pudses af med et hårdt pudse brædt af purskum. 


Elektronikteknikeren
Tak for input - det lyder som om du ikke vil støbe pladerne på stedet og så pille dem ud af formene? Hvorfor er det smartere end bare at støbe direkte ovenpå skabene? Jeg havde bare tænke mig at lægge noget afdækningsplast og tape af på væggene (og så også tricket med lidt olie på tapen).

Vil fiberforstærket beton godt kunne klare at få lavet den bar som hænger frit? 32 mm virker nemlig lidt klejn i tykkelse uden noget armeringsjern.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der er jo intet der hænger frit hvis du bruger Svalehaleplader. De bliver jo medbærende.
Melamin var tiltænkt til rammen rundt om pladen, ellers ryger betonen jo på gulvet.
Fiberarmeret kan godt laves i 32mm.
Kig på haveborde i fiberbeton. 

Elektronikteknikeren
Ok, så er jeg med :)

Var også planen med melanin til formen - eller dvs, jeghavde tænkt noget klar pakketape tørret over med lidt madolie.

Skal det være beton, eller tror du man kan lave det i flydespartel? selvfølgelig med fibre i. Jeg regner med at bruge svalehale plader så. Jeg vil lige lave et par tests først, så må vi se om det virker
* klar pakketape på træ selvfølgelig
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Flydespartel har ikke nogen egentligt styrke.
Så det ser jeg ikke en fordel i. 

Elektronikteknikeren
Jeg prøver bare at lære lidt her - er også skeptisk mht flydespartel, men vil gerne vide hvorfor det ikke er egnet.. Jeg har kigget på to produkter, fydespartel og flydebeton. det ser ud som begge får en "Bøjningstrækstyrke" på 8 og 10 MPa. Betyder der ikke at de begge er ca. lige stærke når det kommer til at "knække over"?

https://www.davidsenshop.dk/images/documents/30401851605_Produktblad_31_75031.pdf

https://skalflex.dk/UserFiles/Datablade%20DK/DAT_Flydebeton_web.pdf
Jo, eller lige svage.
Det ligger implicit i navnet "flyde" som henviser til anvendelsen af store mængder vand som ingen styrke har.
Produktet er til at nivelere med på et eksisterende stabilt underlag. 

Elektronikteknikeren
Måske støbe selve pladen først som et "klaplag" og så efterfølgende xx mm (vasktykkelse + fuge) flydespartel.

Bare kald mig BBB 
En tynd, stærk og fleksibel betonflade kendes fra bådebyggerne.

Google "Ferrocement" og du får både eksempler og blandingsforhold.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også