Kantblokke+stolpebæringer som fundament til ikke-isoleret redskabsskur

Hej,

Jeg vil gerne bygge et simpelt uisoleret redskabsskur og ser en masse glimrende beskrivelser af hvordan kan lave fuldstøbt fundament til frostfrit niveau med og uden isolering osv. Og andre posts hvor det er et "svævende" skur hævet over terræn hvor bundremmen fastgjort på stolpebæringer. Nu kommer de (muligvis) dumme spørgsmål så som jeg er ret sikker på der er kyndige personer herinde der kan 0afklare  

1. Hvis jeg gerne vil undgå at fuldstøbe.. og samtidig ikke have et svævende skur.. Kunne man så blot lave et "fundament" med stolpebæringer og så sætte/lime en enkelt række kantblokke imellem disse som "sokkel" og fylde op rundt om bæringerne med lidt beton så det er jævnt? Så kan bundremmen ligge på murpap ovenpå kantblokkene hele vejen rundt men reelt blot være stormsikret/fastgjort på stolpebæringerne som almindeligt punktfundament.

2. Jeg vil gerne have flisegulv derinde. Bør man lægge noget dampspærre eller tilsvarende under afretningssandet for at undgå fugtopstigning? Skuret skal naturligvis være godt ventileret, men for at undgå for meget jordfugt. Eller hvad anbefales? :-)

På forhånd mange tak   
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: jeg har gjort det i min kolonihave på udestuen. Vær forberedt på det flækker da det arbejder forskelligt. Alternativt sæt flamingo under remmen og køb nogle billige fibercement plader(jem og fisk) som du skruer udvendig på remmen. De går en 20 cm ned i jorden.

2: jeg har gjort det men dummede mig lidt ved bare at lægge plastik. Man kan købe store 0,5 mm bassinfolie til en billig penge, det ville jeg godt have gjort i stedet for.

Bare kald mig BBB 
1. Ja havde overvejet den med fibercement pladerne, men det var godt nok mest da jeg tænkte på at lave det punktfundament-svævende skur med trægulv. Ville jo egentlig gerne have den kantblok hele vejen rundt for at ligne rigtig sokkel. Men hvad siger du med flamingo.. skal det erstatte murpap imellem bundrem og sten, eller er det ovenpå? Og hvad gør det? :-)

2. Super, tak for info :-P
Jeg ville lave ved at sætte kantblokkene og så lade remmen svæve 2-3 cm over, ellers risikere du at frosten hæver kantblokkene og laver ravage.
Så lader du bare yderbeklædningen gå lidt ned over dine kantblokke.
Træk kantblokkene lidt tilbage, så der er lidt luft mellem dem og yderbeklædningen.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har sat flamingo under remmen for at holde på gruset til fliserne, og for at holde overfladevand ude. Og så syntes jeg det var nemmere end at skulle til at pudse på blokkene.
Fibercementen ligner nogenlunde sokkel hvis man vender bagsíden ud og kan fåes i flere farver:-)

Bare kald mig BBB 
je_ns skrev den 22-05-2020 22:04:19

Jeg ville lave ved at sætte kantblokkene og så lade remmen svæve 2-3 cm over, ellers risikere du at frosten hæver kantblokkene og laver ravage.
Så lader du bare yderbeklædningen gå lidt ned over dine kantblokke.
Træk kantblokkene lidt tilbage, så der er lidt luft mellem dem og yderbeklædningen.

Hm ja det kunne bestemt være en mulighed, men hvis stolpebæringer og kantblokke ikke "sidder sammen" (altså der er fyldt op mellem dem) så vil det jo se lidt træls ud. Eller misforstår jeg?   I så fald er vi jo ude i den med fibercement på ydersiden af remmen som "sokkel" og så er kantklokkene jo overflødige.

Tanken var disse https://www.staby-fliser.dk/stolpesten-10x17x64-3vinkelbeslag.aspx og så fylde i som vist på den til højre. Men hvis det vil gi' sig i frosten og ødelægge konstruktionen så er det jo lidt no go.

Gruble gruble..   PS: Google SketchUp er da i grunden et udmærket tegneprogram.
Annonce
Ja der bliver jo lidt udfordringer ved stolperne..

Men som du har tegnet det, tror jeg da det kommer til at se ok ud..

Vi prøver igen, i morgen --
Tror du skal gøre som du har tegnet og så holde lidt afstand til remmen som je_ns foreslår. Dog ikke pudse det hele sammen da det nok vil revne alligevel, så du må leve med synlige fuger mellem stolper og blokke.

Enig - sketchup er hyggeligt at lege med 
Kan anbefale ham her han har mange gode tips.


Bare kald mig BBB 
Må hellere lige lure lidt youtube hehe   Tak for hjælpen, folkens!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis