Projekt skur, starter med projekt dræn?

Hej

Jeg skal igang med at opføre et ~12m^2 skur i haven til det grej der ikke kan være i garagen. Der er nu blevet gravet ud og planen var at påbegynde opførelsen. Området i vores have er dog ofte vådt efter regn i denne ende og jeg har overvejet om der skal ligges dræn langs hækken da vores nabos plæne ligger ca 0,5m over vores i dette område. Det er et ny udstykket område hvor vi mere eller mindre ligger på en lerplade, så alt vand trækker ned gennem den nye muld og løber derefter af over lerpladen og ud, det skråner generelt fra nabo grund og ned over vores. Resultatet var så igår efter naboen har haft tændt sin siveslange til hækken i 4 timer at jeg have vand til at ligge i bunden af mit hul til skuret. Havde nu troet der skulle mere vand til...

Tanken er at opføre en lav støttemur lags hækken og bag denne ligge et dræn (Løsning A) der kan tage en del af det indsivende vand før det rammer vores plæne. Hækken er sat midt på skråningen op til naboen så ca 25cm over vores græs niveau.

Spørgsmålet er så om jeg ikke skal have lagt mit dræn inden opførelsen af skur så isolering / stabil grus der er på niveau med græs holdes nogen lunde tørt, oven på dette kommer et tyndt lag afretter sand og fliser. Men vil et sådan dræn risikere at tørre hækken ud? Der vil jo så ligge et dræn lags hækkens rødder. Alternative graver jeg en rende langs skuret og ligger dræn (Løsning B) der i stedet.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er din nabos pligt at holde overfladevand på egen grund.
Jeg ville lægge dræn lidt uden for skuret - måske 25 cm fra sokkel. Så er det da noget afstand til hækplanternes rødder.

Søren O
Hej Søren, korrekt, men da hele området ligger på en skråning kræver det alle laver dræn i bunden af haven hvilken nok bliver noget omstændigt at efterleve. Så kan jeg sikre mit skur står fint ved at etablere lidt dræn her omkring er jeg fint tilfreds.

Okay tak for forslag.

Lige et billede af området omkring skur. Her til morgen kan man stadig se hvor der stod vand igår.

Bør der under alle omstændigheder trækkes et dræn fra laveste hjørne for at undgå et badekar, eller tænker i det er ligemeget når vi kun har fået gravet muldlaget op?

Skal du ikke have en sokkel under dir skur? Det ville jo gøre, at der ikke løber vand ind i skuret.

fase
Planen er en stribe fundablokke der pudses over terræn for en pæn afslutning. Under disse laver jeg et hul med pælebor for hver m til punktfundament. Det hele fyldes til sidst med beton. Så tænker vandet kan rende under.
Jeg er lidt i tvivl om jeg kan risikere grus/sand mættes med vand i de våde perioder og gør dette blød så belægningen skubber sig.

I stedet for et dræn hvor vandet ledes væk fra grunden kunne du måske grave en dyb rende ned i lerlaget og fylde sand/grus i op til lidt over leret og så muld det sidste stykke op. Er lerlaget ikke så tykt kan du måske ligefrem grave i gennem eller lave nogle dybere huller et par steder som går i gennem.
På den måde tænker jeg at hækken og evt. træer du måtte plante stadig kan finde rigeligt vand. Mon ikke også det er billigere når der ikke skal laves tilslutning til (hvad, kloak?)
Annonce
Løft da det skur over niveau på punktfunda. Og lad vandet rende. Læg trægulv.

 

@Claus fin ide, det burde fungere. Og ja helt klart billigere.

@Uldal jeg ønsker skurets gulv næsten nede på niveau med plænen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis