Spørgsmål til wc-rum efter VVS-rapport

Hej,
Jeg har et lille wc-rum i min lejlighed. Rummet indeholder et toilet og et håndvask med et brusearmatur og har desuden et gulvafløb. Derudover er gulvet samt de nederste 100mm beklædt med fliser. I forbindelse med et forestående salg, har jeg fået udfærdiget en VVS-rapport, og i den står det, at fordi rummet har et gulvafløb, så lever rummet ikke op til gældende krav for vådrum. Han anbefaler enten at beklæde væggene med fliser eller fjerne gulvafløbet, hvilket begge er nogle forholdsvis dyre poster.
Mit spørgsmål er, om det ikke vil være tilstrækkeligt at udskifte brusearmaturet til et uden brus? Jeg har efter bedste evne forsøgt at sætte mig ind i reglerne for vådrum i BR18 og SBI-anvisning 252, og så vidt jeg kan læse mig frem til, må et bryggers eller wc-rum gerne have et gulvafløb, så længe gulvet og de nederste 100mm af væggene lever op til kravene for vådzone. Ham, der har lavet VVS-rapporten, siger, at det brusearmatur er underordnet - så længe der er et gulvafløb, skal hele rummet leve op til kravene for vådzone.
Hvad tænker I?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rummet er ulovligt, sådan som jeg er bekendt med det. Er det den eneste bademuligheder i lejligheden? Eller er der et “rigtigt” badeværelse et andet sted?
Hvis der er et badeværelse et andet sted, så ville jeg ikke gøre mere, men bare sælge lejligheden i den stand den nu er i i dag. Køber bliver via rapporten bekendt med at det lille rum ikke må bruges som baderum, da det ikke er vådrumssikret.
Noget andet er, hvis det er lejlighedens eneste bademuligheder. Så kan det blive mere vanskeligt at sælge, men mon ikke der kommer en mulig køber på et tidspunkt, som er ligeglad - eller som evt. mod et prisnedslag vil købe. Prisnedslaget forhold til “lovlige” lejligheder, vil nok svare til prisen for lovliggørelse. Det kan du evt. undersøge på forhånd, så du er klar til en evt. forhandling om prisen.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er et andet "rigtigt" badeværelse i lejligheden, så vi tager ikke bad i dette rum.
Jeg ved ikke præcist hvornår fliserne er sat op, men i vurderingsrapporten fra da jeg købte lejligheden i 2014, fremgår det, at wc-rummet er renoveret i 2003.

Det er i øvrigt en andelslejlighed, så hele humlen består i hvorvidt jeg skal betale (med nedslag i andelsværdien) for, at gulvafløbet fjernes eller der sættes fliser på væggene, eller om det er tilstrækkeligt blot at udskifte brusearmaturet med et uden brus.

Tak for jeres svar :)
I så fald ville jeg bare fjerne/ skifte brusearmaturet.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Nej. Men det gjorde det jo heller ikke i 2014, hvor du købte den. Der har man åbenbart ikke være helt så opmærksom på problematikken.
Hvad siger bestyrelsen til anmærkningen?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Kan du forklare mig hvorfor? Jeg prøver at forstå reglerne, og som jeg lige nu forstår dem jf BR18 og SBI-anvisning 252, så skal et wc-rum med gulvafløb og uden bad sikres som vådzone på gulvet og de nederste 100mm af væggene, mens resten af væggene ikke behøves samme sikring, se eksempel 5 her https://www.gulvfakta.dk/vaadrum/om-vaadrum/zoneinddeling/

Bestyrelsen er lige nu ved at finde ud af, hvad vi gør. Jeg prøver bare at forstå reglerne :)
Når det er renoveret i 2003, skal du alt andet lige, ikke holde dig til BR 18 og SBI-252.

Der findes en SBI anvisnin189, udgivet i 1999.

I både SBI anvisning 189 og ovennævnte GULVFAKTA link, eksempel 5, siger at væg ved håndvask kun medregnes til vådzone hvis der er armatur med bruser på håndvasken.

I min optik har ham der lavede VVS rapporten ikke styr på reglerne, fjern bruseren så opfylder du reglerne.

Hvis du har betalt, kræv dine penge tilbage eller kræv en ny rapport i henhold til gældende regler, jf. gulvfakta

Der kan sagtens være vådrumssikret i hele rummet, hvorefter der er lagt fliser og malet over flisekanten.

Hvis der ikke er bruser, skal der ikke sikres op ad væggene.

Desværre benytter disse håndværkere tilknyttet andelsforeninger ofte muligheden for at tjene penge på at folk ikke kender reglerne og gerne vil kunne sælge deres bolig problemfrit.

Det er ikke så sort på hvidt som håndværkeren tilsyneladende giver udtryk for.

Som du selv er inde på har man sjældent fliser op ad væggene i et moderne bryggers f.eks.

Desuden :
Fliser og vådrumssikring er ikke samme ting.
Det er membranen bag som udgører sikringen. 

Elektronikteknikeren
Tak, jeg er glad for at blive bekræftet i, at det ikke er mig, der er skør 😄 jeg har tænkt mig at vente med at betale for rapporten til jeg ved, hvad den får af betydning for vurderingen. Jeg antager, at det er nemmere at gøre indsigelse mod rapporten, hvis jeg ikke har betalt for den endnu.
Jeg har talt med vurderingsmanden, som er enig i, at det lyder komplet skørt og vil lige undersøge, om ikke bare vi kan skifte armaturet og så lade det være ved det. VVS’eren nægter at forholde sig til mine spørgsmål og siger, at alt vedr vådrum skal jeg spørge en murer om. Det er bare irriterende, når det er ham, der i sin rapport skriver, at væggene eller afløbet skal laves, og da han var ude hos os, spurgte jeg netop om ikke det var tilstrækkeligt at skifte armaturet. Han svarede, at så længe der var gulvafløb, skulle der fliser på væggene eller afløbet fjernes.
Jeg køber aldrig andel igen 😅
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også