Hvor effektivt med brændeovn i kolonihave?

Hej alle

I familien har vi en dejlig kolonihave med et fint hus, som dog ikke er isoleret særlig godt. Det er lige så koldt indenfor som udenfor.

Mit spørgsmål er derfor, hvor effektivt en brændeovn så er. På kort sigt vil den selvfølgelig varme det ene rum (15m2) godt op, men når det er slukket, hvor hurtigt forsvinder varmen så?

Mvh Chaos
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Varmen vil forsvinde hurtigt, det siger du jo lidt selv når der ikke er isoleret så godt.
Men en brændeovn skal jo holdes igang når den bruges som varmekilde. Det er ikke bare en on/off ting.
Så man føder den løbene med brændsel.
Det kan jo være briketter som let kan brænde i 4 timer.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 22-05-2020 13:02:24

Varmen vil forsvinde hurtigt, det siger du jo lidt selv når der ikke er isoleret så godt.
Men en brændeovn skal jo holdes igang når den bruges som varmekilde. Det er ikke bare en on/off ting.
Så man føder den løbene med brændsel.
Det kan jo være briketter som let kan brænde i 4 timer.

Tak for svar. Ja, det tænkte jeg nok, at varmen vil forsvinde hurtigt. 

Grunden til at jeg spurgte var, da jeg ville vide svaret i forbindelse med overnatning derhenne. Om det overhovedet ville være pengene værd. 
Overnatning på hvilket tidspunkt af året. Jeg anser det for no go at fyre over i en brændeovn rent miljømæssigt. Men ellers er det jo et spørgsmål om hvordan man tilrettelægger det. Jeg har da ( i mine yngre dage ) overnattet i snehuler ved 0 gr. det er bare at ha den rigtige sovepose. Og man kan vel ikke forvente den samme komfort i kolonihaven som hjemme i lejligheden. Men hvis man gerne vil ha varmen osse om natten ville jeg gå efter en gasovn med ballanceret aftræk.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Har du undersøgt om det overhovedet er tilladt at fyre brændeovn i din kolonihave. Jeg kunne sagtens tænke mig til at det kunne give en del sure naboer, med hensyn til røg fra din skorsten
Måske du kan montere en af fedtsten eller montere ind indsats af fedtsten det holder på varmen længere tid.
Annonce
Hvis du har strøm ville jeg købe en varmepumpe i stedet
I mit kolonihave hus er der heller ikke så godt isoleret. 90mm i væggene kun. Intet i gulvet. Men den varmer så fint op, nu her hvor det har været minus 7-8 grader, har den skulle kører med 24 grader, for at varme alle rumene op. Men ellers er det så fint. :) 

Hvis andre i området har brændeovne burde der ikke opstå problemer, men stik lige fingeren i jorden inden du investerer i en brændeovn.

Miljømæssigt er der heller ingen problemer så længe du fyrer efter forskrifterne. En ren jernovn mister hurtigt varmen. Skal du akkumulerer varmen taler vi om en udmuret ovn, og så begynder prisen at nærme sig en varmepumpe.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis