Bølgeeternittag afsluttet over læmur

Jeg har et skur op mod huset gavl og læmur. Skurets tag er bølgeeternit.
Skurets tag har jeg tænkt at fortsætte ud over læmuren i stedet for inddækning i zink/alu.
Hvordan fastgøres eternittaget til muren: er det nok at lægge det i mørtel?
Skal der være en vandnæse i zink/alu?
Andre detaljer og gode råd?
På forhånd tak.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du lægger det bare ned i mørtel. Fastgørelsen kan vel være med skruer inde i 1. lægte. Det er ikke nødvendigt med vandnæse der, da der stort set ikke kommer noget vand præcis fra kanten. Det der rammer taget løber den anden vej, og det der rammer muren kan vandnæse ikke holde tilbage. Laver du zink/alu vandnæse så skal det kun være fordi det ser pænt ud, men det ødelægger jo også lidt af vedhæftning imellem mur, mørtel og tagplader.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
TRRA skrev den 21-05-2020 19:02:21

Døren på dit skur vender forkert😉

Hvordan mener du, den skal vende? 


fase
Det kunne være den skrå afstivning hvor det er mere optimalt med tryk nedad imod nederste hængsel end træk oppa fra øverste hængsel. Men hvis den ellers har holdt facon i mange år så skal den holde længe endnu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det har du ret i. Jeg opfattede det som om døren skulle være hængslet i den anden side. Sådan er der så meget, undtagen når vi skal have løn.   

fase
Annonce
Yep yep, diagonalstiver bør ideelt gå op fra nederste hængsel - men konstruktionen er åbenbart stiv nok i sig selv

Mvh Troels
Tak 'ev elmand' for relevant kommentar. Taget er nu på plads.
Korrekt set af 'TRRA' - men sådan sad døren, da jeg købte huset i 1994, og den sidder der stadig - uden problemer.
Ja, undskyld jeg fik sidetracked dit spørgsmål, men faktisk en god ide at bruge en 1 på 2 konstruktion til låger/døre. Den er jo selvafstivende. (Til min egen inspiration)

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis