Montering af hængsel til køkkenskab

Den nederste af 3 hængsler (top, midt, bund) på et stort køkkenskab har det ikke særlig godt. Kan jeg udskifte det nederste med et helt nyt hængsel eller skal det være de samme hængsler som midten og toppen? Tænker ikke at jeg skal genbruge det nederste hul, så der skal nok bores nye huller. De to første billeder er den midterste hængsel, der sidder som den skal. 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart har selve hængslet det fint, men lågen er i stykker. Den nemmeste løsning vil nok være at flytte hængslet lidt op eller ned til et område hvor lågen er intakt. Spørgsmålet er hvordan hængslet sidder fast i lågen? Det ligner en maskinskrue, som måske sidder i en skjult møbelskrue - måske er den bare limet fast i et boret hul. Sidste mulighed kunne være løsningen til at flytte til hængslet - bor et hul, hvor skruen går stramt i, og fyld træ- eller montagelim i før den sættes i. Herefter skal hængseldelen på skabet selvfølgelig flyttes tilsvarende - det ser ud til at være skruet på så burde være simpelt. Om det kommer til at holde kommer nok an på beskaffenheden af lågen.

Hvis du ikke vil flytte hængslet kan du fræse den ødelagte del af lågen væk med en overfræser så du har en regulær form du kan lime et andet stykke træ i, fx krydsfiner, og så sætte hængslet fast her.

Allerbedst, skal du nok fræser ud til en møtrik beregnet til møbler og skrue hængslet fast i den, men jeg giver løsningen med et stramt hul og lim god chance for at virke 😁

Sidst kan du selvfølgelig også prøve at finde et hængsel du kan skrue på ligesom den del, der sidder på selve skabet, men det skal passe til de andre hængsler så der ikke kommer vrid i lågen når den åbnes.
Jeg ville også bare flytte hængslet lidt op eller ned.
Der er godt nok gevind men de er bare banket ind i et hul der er noget en ANELSE for lille. 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis