Lednings-sudoko i gammelt lampeudtag

Hej LDS!

Denne installation er helt sikkert ikke efter bogen og vil gerne have det på plads. Men synes det er noget gammelt spaghetti, så er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej?

Jeg tænker de to løse ledninger, bør skrues fast? 3_til_1 og 4_til_2b
Og er der noget naturligt sted at fæste de to enheder (5 og 6)?
Mvh Anders

“godt værktøj er det halve arbejde” - Søren O.
Hej LDS! Denne installation er helt sikkert ikke... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste ville nok være om du kunne finde et multimeter og lave et par målinger på klemmerne. 

Elektronikteknikeren
Anders B. skrev den 20-05-2020 20:27:47

Jeg prøvede at sætte 3 til 1, og 4 til 2b. Desværre så afgik min computermonitor ved døden da jeg tændte for afbryderen. Skærmen kan ikke tænde længere.
Det giver absolut ingen mening. Din skærm går ikke i stykker, fordi du forbinder to løse ledninger i to løse klemmer, som ikke har forbindelse til noget.

Er du sikker på, at 5 og 6 ikke rørte ved hinanden, da du tændte afbryderen? I så fald vil sikringen nemlig gå, og din skærm får ikke noget strøm. Prøv evt. at sætte skærmen til en anden stikkontakt.

Og upload gerne et billede af lampeudtaget, efter dine ændringer...
@jenshøj, tak for input!

Ja, var meget påpasselig og er 100% sikker på at 5 og 6 ikke rørte hinanden.

Monitoren var 8 år gammel og har nok brugt den 5 timer dagligt. Det kan være et tilfælde den røg lige der (folk vinder jo også i lotto en gang i mellem), men...

Lige nu er ledningerne så langt væk fra hinanden som muligt i lampeudtaget og intet rører ved hinanden. Samtidig er stikkontakten blændet med tape. Skal have en elektriker forbi snart.

Jeg har forresten et billigt multimeter fra jem&fix, men er ikke sikker på hvordan man bruger sådant et. Der er en del youtube-videoer, men de er ikke særligt hjælpsomme.

“godt værktøj er det halve arbejde” - Søren O.
Multimeter sætter du på 500 eller 1000 V området i vekselstrøm. ( bølge symbol ) Så stikker du ledninger ind i stikkontakt og den bør vise ca. 230 V
Vil du måle oppe i udtaget så skal den ene ledning på den lyseblå. og den anden skiftevis på de andre.
Virker skærmen ved andre stikkontakter ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis