Skæring af 60x60 klinker

Hej

Kan se der er flere tråde herinde omhandlende emnet skæring af fliser/klnker, men synes ikke helt jeg kan finde et klart svar :-)
Jeg skal til at lægge 70 m2 60x60 gulv/væg fliser, det er porcelatto - hedder det vist - tykkelse 10 mm i betonlook.

Jeg skal lave lige snit samt snit med et lille smig (skævt gammel hus) samt lave stimler til sokkelflise.

Skal jeg bruge en manuel fliseskære eller en vådskærer? Dyrt eller billigt? Kom gerne med anbefaling på en konkret maskine. 


Peter Nissen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville foretrække en våd skærer. Den manuelle hvor man ridser og knækker er god til mange men ikke alle typer fliser. Og så vil den jo altid dele hele vejen gennem flisen. Med vådskærer kan man skære delvis fx ved et udvendigt hjørne. Og så kan du tage nogle få mm mere hvis første snit ikke passede helt.
Har selv en af de billige små vådskærer jeg har anvendt til ca 40m2 fliser på 20x40. Vel er de billige noget skrald men med en smule påpasselighed gik det ganske fint. Til dine fliser vil jeg dog anbefale en skærer der er bedre (og større).

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

For at gøre dit valg endnu nemmere ville jeg anbefale dig en manuel fliseskærer og så eventuel en vinkelsliber med diamantklinge hvis der skal skæres et hjørne her og der. Jeg har lagt 60x30 (porcellantoklinker) som er skåret med en manual fliseskærer. Min tanke er at det er betydeligt hurtigere end en vådskærer og laver nogle rene flotte snit. Det skal dog siges at min fliseskærer er halvdyr TX 900 jeg ved ikke om billigere modeller kan klare opgaven.

Hvis du køber en flise skærer vil jeg anbefale den dyre købte en billig til 800 og syntes ikke den var fantastisk i forhold til den dyre jeg lånte

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg synes en manuel fliseskærer giver et renere snit, sammenlignet med en vådskærer. Men den manuelle kan komme til kort ved visse typer fliser. Og den kan ikke lave udskæringer til f.eks. riste eller rør, eller udvendige hjørner. Jeg ville leje begge dele
En manuel laver det pæneste snit hvis du  kun skal se skæringen oppefra, eks. ind mod en væg.

Derimod laver en vådskærer det pæneste snit hvis hele skæringen er synlig, eks. Ved udvendig hjørner.

Nogler flise typer er desuden så hårde eller ru i overfladen at en manuel maskine ikke kan anvendes.

Og som altid er der en sammenhæng mellem pris på maskine og det færdige resultat. Vær desuden opmærksom på at mange vådskærere bliver leveret med en discount-klinge der ikke er til meget mere end at kassere. 
Har kigge lidt på denne  - Rubi vådskære DU-200- EVO 65cm, 230V
 - nogen som har erfaringer med den?

Peter Nissen
Hej

Ja, det har jeg. Den originale klinge er intet værd, hvis man skal lave pæne, synlige snit. Selve maskinen er ok til prisen, men det kan være vanskeligt at indstille den så den skærer lige - det kan derfor være nødvendigt at vurdere visuelt hvor flisen skal ligge før man begynder skæringen.

mvh Henrik
Valget faldt på en manuel fliseskærer fra montolit, en dyr fætter men den laver pæne snit og er nem at betjene. Jeg er færdig med 2 af 3 badeværelser, så nu er jeg ved at få styr på flisearbejde.

Peter Nissen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis