Hvem hæfter for LDS byggesjusk?

Min kone og jeg har netop overtaget hus, der er blevet renoveret af tidligere ejer. Enkelte dele har de betalt sig fra, men ellers har de selv stået for det hele.

Vi har snakket lidt med naboerne i forbindelse med indflytningen og kan forstå på dem, at tidligere ejer ikke var super ferm til håndværk og måske har taget nogle smutveje her og der. Ikke noget vi kan se, men der er også meget, der er lukket inde og utilgængeligt for inspektion.

Spørgsmålet er mere af forberedende karakter for at skabe ro, da jeg er bekymret for, hvad der måske kan dukke op senere hen.

Hvornår vil tidligere ejer kunne gøres erstatningspligtig i forhold til eventuelle fejl begået under renoveringen? Ejerskiften bør jo tage en del af de skjulte, men kun i en begrænset årrække.
Så hvornår går erstatningsansvaret videre til tidligere ejer?

Lad os sige at dampspærren er monteret forkert og vi får svamp som følge heraf? Eller at der er lavet badeværelser uden vådrumsmembran, og vi om 7 år får vandskade som følge heraf?
Kan tidligere ejer gøres erstatningspligtig?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke tegnet en ejerskifteforsikring ?
Og hvordan så tilstandsrapporten ud?
Samt el rapport, el kan være noget frygteligt rod, hvis det er en gør det selv mand, uden det store indblik, der har makket med det.

Vi prøver igen, i morgen --
Principielt er sælger erstatningspligtig i 10 år. Men det er temmeligt vanskeligt, at komme efter sælger, med mindre i kan bevise, at sælger har været i ond tro ifm ejerskifte og/eller at installation var ulovlig på det tidspunkt det blev lavet.  
Jeres ejerskifteforsikring dækker skader og ulovligheder - så sørg for at få et overblik over eventuelle ulovligheder der ikke er nævnt i tilstandsrapporten inden ejerskifte løber ud. 

Mvh Troels
hjm skrev den 20-05-2020 11:11:10

Min kone og jeg har netop overtaget hus, der er blevet renoveret af tidligere ejer. Enkelte dele har de betalt sig fra, men ellers har de selv stået for det hele.

Vi har snakket lidt med naboerne i forbindelse med indflytningen og kan forstå på dem, at tidligere ejer ikke var super ferm til håndværk og måske har taget nogle smutveje her og der. Ikke noget vi kan se, men der er også meget, der er lukket inde og utilgængeligt for inspektion.

Spørgsmålet er mere af forberedende karakter for at skabe ro, da jeg er bekymret for, hvad der måske kan dukke op senere hen.

Hvornår vil tidligere ejer kunne gøres erstatningspligtig i forhold til eventuelle fejl begået under renoveringen? Ejerskiften bør jo tage en del af de skjulte, men kun i en begrænset årrække.
Så hvornår går erstatningsansvaret videre til tidligere ejer?

Lad os sige at dampspærren er monteret forkert og vi får svamp som følge heraf? Eller at der er lavet badeværelser uden vådrumsmembran, og vi om 7 år får vandskade som følge heraf?
Kan tidligere ejer gøres erstatningspligtig?

Først - jeg er ikke jurist. Du bør tale med en sådan, hvis dit skrækscenarie går i opfyldelse.

I praksis står du dog uden dækning, når ejerskifteforsikringen er udløbet eller hvis de ikke vil dække mens den gælder. Du kan forsøge at gå efter sælger, men det er en tung bevisbyrde at løfte, hvis ellers sælger har holdt sin del af aftalen, hvilket inkluderer, men ikke er begrænset til:
at der var udarbejdet og forelagt dig en gyldig tilstandsrapport ved indgåelse af handlen
at have tilbudt dig en ejerskifteforsikring ved køb samt at betale halvdelen af denne
at have givet korrekte oplysninger i tilstandsrapporten - herunder hvilke dele af huset der er bygget om og om det er udført som selvbyg, om der er udført autoriseret arbejde uden autorisation etc.

Vi havde "gør det selv" EL på trods af fejlfri EL-rapport og den tog ejerskifteforsikringen. Skulle vi have taget den med sælger i en civil retssag ville det have været alt for tungt.

Og så lige en sidenote - naboer snakker altså en del på godt og ondt. Jeg ville tage det helt roligt indtil der faktisk opstår problemer. Det kan jo være, at det er en lav-det-selv'er som har fået en masse gode råd herinde, så det hele er lavet fornuftigt.
Hvis sælger har fremlagt tilbud på ejerskifteforsikring, - så har han betalt sig fri af ansvaret.

Forsikringsguide

Klippet fra ovenstående : 
Slip for det juridiske mangelsansvar
Som sælger kan du undgå at blive juridisk ansvarlig for mangler ved dit hus, når du sælger det.

Hvis du vil undgå sælgers 10-årige mangelansvar, skal du fremlægge en række dokumenter over for køber, inden I indgår købsaftalen.

Du skal fremlægge:

  • En tilstandsrapport.
  • En elinstallationsrapport.
  • Et tilbud på en ejerskifteforsikring - sammen med et skriftligt løfte om at betale mindst halvdelen af, hvad forsikringen koster.

Så har du ikke juridisk ansvar for:

  • Mangler ved bygningens fysiske tilstand.
  • Ulovligheder og funktionssvigt ved bygningens el- og VVS-installationer.

Edit : Jetz var hurtigere :-)
Helt iorden. Det er godt lige at vide.

Huset ser fint ud og der var både pæn tilstandsrapport og el-tjek var uden syndelige bemærkninger. Kommentaren fra naboen fik mig dog til at frygte, at jeg på et tidspunkt står med ansvaret for at udbedre en masse sjusk, fordi ejerskiften er udløbet.

Det er jo før sket, at en ejer - flere salg efter - er blevet gjort ansvarlig for dårligdomme - eller husker jeg noget, der ikke er sket?
Det er netop de skjulte fejl, der først viser sig om mange år, jeg er bekymret for. Og til den tid er der måske ingen ejerskifte til at dække?
Annonce
Hvis du går og har det så dårligt, ja så skulle du nok bygge et helt nyt hus i stedet.

Tag en kold øl fra køleskabet og nyd den i din have, i stedet for at bekymrer dig om noget, der måske ikke er relevant for dig. 

Mvh. Christian M
 

Professionelt arbejde kan også sagtens være noget forfærdelig klamp, så LDS aspektet ville nu ikke få mig til at sove dårligt Om natten. Her kan du f.eks. nyde synet af vores originale el-installationer monteret af håndværkerne som opførte huset i 70’erne.

Helt korrekt beskrevet af Jetz og Djayday. Har du fået tilbudt ejerskifte forsikring, så er sælger uden ansvar.
Ejerskifte forsikring dækker typisk kun skader der ikke er beskrevet i tilstandsrapport.
Mon ikke bare sælger ikke gad at deltage i gadefest og derfor er de sure på ham og bagtaler ham på den måde.
Slap af og nyd det dejlige hus og for den sags skyld også vejret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis